Grand Prix voor Lacoste's Crocodile Inside, Nike's You Can't Stop Us en #Wombstories voor Essity

25-06-2021 (21:07) - Cannes

Drie adembenemende, emotionele campagnes werden vrijdag, op de laatste dag van het Cannes Festival 2021, bekroond met Grands Prix in de Film Lions. Lacoste's Crocodile Inside, via BETC Paris, Nike's You Can't Stop Us, via Wieden+Kennedy Portland en AMV BBDO London's #Wombstories voor Essity, die ook de Titanium Grand Prix won. Eerder deze week won #Wombstories ook al Grands Prix in Film Craft en Health & Wellness.
 
Bij de Glass Lions maakte Starbucks' I Am, via VMLY&R Brazil, het proces van naamsverandering op juridische documenten eenvoudiger voor transgender personen in São Paulo.
 
Claudia Malaguerra, algemeen directeur bij Starbucks Brazilië, gaf het volgende commentaar: "Als we individualiteit echt respecteren, en we willen dat alle mensen in onze winkels komen, dan moet iedereen de naam en identiteit kunnen gebruiken die hij of zij kiest."
 
Inclusie van de transgendergemeenschap is een terugkerend thema geweest tijdens Cannes Lions Live. Donderdag wonnen Mastercard en McCann New York een Grand Prix in de Brand Experience & Activation Lions voor True Name, hun initiatief om transgenders in staat te stellen hun gekozen, niet hun gegeven, naam te gebruiken op creditcards.
 
De Grand Prix For Good werd toegekend aan Propuesta Cívica en Reporters Sans Frontières voor #StillSpeakingUp Deeptruth van Publicis Mexico City. Deze campagne greep de Dag van de Doden in Mexico aan om de aandacht te vestigen op de moord op een bekroonde journalist die onderzoek deed naar georganiseerde misdaad en drugshandel. De film, met journalist Javier Valdezis Cárdenas, die in mei 2017 werd vermoord, diende als een emotioneel pleidooi om de veiligheid van verslaggevers te beschermen.
 

Duurzaam consumentisme

Doconomy's 2030 Calculator, met Farm Stockholm, nam de Sustainable Development Goals Lions Grand Prix in ontvangst. De calculator stelt merken in staat om transparanter te zijn over hun CO2-voetafdruk, wat consumenten weer in staat stelt om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Bekijk de video hieronder voor meer informatie. 
 
Het Nederlandse scorebord bleef op de vijfde en laatste dag van het Cannes Festival 2021 leeg.