35 banen weg bij ANP

18-09-2009 (09:30) - Economisch

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) ziet zich geconfronteerd met tegenvallende omzetten en zet het mes in de vaste kosten en een aantal verliesgevende activiteiten. De ondernemingsraad is ingelicht over het voornemen ‘op korte termijn’ in Amsterdam en Rijswijk 35 arbeidsplaatsen te schrappen. Het ANP wil zich concentreren op de kernactiviteiten nieuws, alarmering en agendering.

De onderdelen foto en video worden het zwaarst getroffen: op de ANP-fotoredactie verdwijnen tien banen en bij een een dochterbedrijf in opdrachtfotografie Capital nog eens vijf. Capital zal bovendien vertrekken van Schiphol-Oost naar Rijskwijk. Algemeen directeur Luc van Gompel van het ANP zegt dat de concurrentie zo is toegenomen dat er inmiddels sprake is van prijsdumping.

‘Wij kunnen daar, met een grote staf van vaste fotografen en redacteuren, niet langer mee concurreren. Foto is een freelance-sector geworden. Bij kranten zijn al jaren geen vaste mensen meer in dienst. Het ANP moet nu aansluiten’, stelt Van Gompel. Gebieden waar het ANP de laatste jaren actief in werd (entertainment, wetenschap en lifestyle) worden aangehouden, maar er zal op worden bezuinigd. Het ANP, dat dit jaar 75 jaar bestaat, telt momenteel 240 voltijdbanen.
 


Villamedia

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing