Koffiemerk Guzo op omvallen door onverwachte wegverbreding

Koffiemerk Guzo op omvallen door onverwachte wegverbreding

09-12-2025 (16:21) - Economisch

Door een wegverbreding van 22 meter staat Guzo, de Nederlandse koffieproducent die zich inzet voor rechtvaardige, kwalitatieve en duurzame koffieproductie, op omvallen. Om een faillissement te voorkomen is het bedrijf een crowdfundingcampagne gestart.

Op de foto: werknemer in de fabriek van Guzo, gemaakt door fotograaf Joas Deinum

Guzo verwerkt zijn koffie volledig in Ethiopië, van boon tot eindproduct. Door een onverwachte onteigening van de fabrieksgrond komen zowel de lokale koffieproductie als bijna honderd banen op het spel te staan. 

"Begin oktober werd de wegverbreding uit het niets aangekondigd door ambtenaar die met rode verf ‘22 meter’ op onze poort markeerde", licht Gerard van der Wal, medeoprichter van het koffiemerk, toe. "Wij kunnen onze fabrieken verplaatsen, maar zonder onderpand krijgen we geen nieuwe lening om in januari de groene, nog ongebrande koffiebonen voor het hele jaar in te kopen. Vijftien jaar lang kwam het goed en we hopen nu ook."

Minimaal 300.000 euro

Om te voorkomen dat Guzo niet meer kan voortbestaan, is het bedrijf een crowdfunding gestart via CrowdAboutNow. Met een streefbedrag van minimaal 300.000 euro, kan de fabrikant de inkoop van groene koffiebonen veiligstellen en de productie voortzetten.


Bureaus

Media

Marketing