Consumentenbond pleit voor strengere influencerregels

Consumentenbond pleit voor strengere influencerregels

17-12-2025 (15:43) - Marketing

Influencers lappen de regelgeving voor reclame aan de laars. Dat blijkt uit onderzoek van De Consumentenbond en vijftien andere Europese consumentenorganisaties, die pleiten voor strengere regels op gebied van influencermarketing.

De Europese consumentenorganisaties namen honderden reclameposts over fast fashion, ongezond voedsel en crypto onder de loep. Juist deze thema's werden onderzocht, omdat ze op een of andere manier slecht zijn voor de gezondheid of planeet. Zo wordt bij 67% van de advertenties over ongezond voedsel niet duidelijk vermeld dat het om een reclame gaat. 

De gesponsorde influencerposts lijken daarentegen meer op een persoonlijke aanbeveling. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, legt uit waarom kinderen, tieners en jongvolwassenen hier de dupe van zijn: "Deze groepen herkennen reclame niet altijd goed en zijn vatbaarder voor groepsdruk. Dat influencers niet duidelijk aangeven dat het om reclame gaat, is dan extra kwalijk."

Concrete regels

De Consumentenbond en de andere consumentenorganisaties stellen daarom de volgende regels voor: (1) een duidelijke definitie van ‘influencer marketing’; (2) een verplichte uniforme aanduidingen van influencerposts waarvoor is betaald dmv labels; (3) gedeelde aansprakelijkheid tussen merken, influencerbureaus en influencers en (4) een verbod op influencerreclame voor producten met een hoog risico (zoals junkfood voor kinderen of crypto).


De Consumentenbond

Bureaus

Media

Economisch