AI, biometrie en personalisatie: dit zijn de 5 betaaltrends voor 2025
Betalen wordt steeds sneller, veiliger en slimmer. Of het nu gaat om biometrische authenticatie, real-time betalingen of kunstmatige intelligentie: technologische innovaties volgen elkaar razendsnel op. Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland, deelt vijf trends die de betaalervaring voor bedrijven en consumenten verbeteren en het financiële ecosysteem verder versterken.
Dat kunstmatige intelligentie (AI) een gamechanger is, is geen verrassing meer. Dat geldt ook voor de financiële wereld. AI draagt bij aan steeds geavanceerdere vormen van online fraude – zo loopt jaarlijks de fraudewaarde in Nederland op tot €350 miljoen*. Tegelijkertijd speelt de technologie ook een belangrijke rol bij betere fraudepreventie. Zo worden deep learning algoritmes steeds beter in het herkennen van patronen in real-time. De volgende generatie AI heeft een enorm potentieel om het ecosysteem verder te transformeren. Hierdoor wordt betalen steeds eenvoudiger, slimmer én veiliger.
43 procent van de Nederlanders verwacht dat digitaal identificeren over vijf jaar de fysieke identiteitskaart vervangt
Biometrie vaker standaard
Wachtwoorden, beveiligingsvragen en kaartnummers waren lang de standaard van authenticatie, en fraudeurs maakten hier gebruik van. Dit zal veranderen. Digitale authenticatie met biometrie zoals gezichtsherkenning of een vingerafdruk, is bezig aan een opmars. Het wordt al volop gebruikt in online wallets en apps op smartphones. Voor sommigen klinkt het misschien futuristisch, toch verwacht 43 procent van de Nederlanders dat digitaal identificeren over vijf jaar de fysieke identiteitskaart vervangt. Zelfs identificeren via een irisscan wordt steeds gangbaarder: bijna een kwart (24%) ziet dit als realiteit in 2030. Ook deze technologie maakt betalen niet alleen eenvoudiger, maar ook veiliger. In de toekomst van commerce staat de consument centraal en digitale identiteitstechnologie zal hierin een belangrijke rol spelen.
Real-time betalingen winnen wereldwijd terrein
In 2025 wordt de groei van real-time betalingen (RTP) beïnvloed door ontwikkelingen in ’s werelds grootste economieën. In Europa zal de SEPA Instant Credit Transfer Scheme op grote schaal worden ingevoerd en grensoverschrijdende, directe eurotransacties mogelijk maken. Ondanks deze vooruitgang blijven uitdagingen zoals fraude en beveiliging bestaan in nationale RTP-netwerken. Samenwerking met de private sector kan helpen om de beveiliging, interoperabiliteit en grensoverschrijdende functionaliteit te versterken. Regelgevers en beleidsmakers staan voor de uitdaging om innovatie en beveiliging in balans te brengen om de directe en onomkeerbare risico’s van RTP aan te pakken. Ook moeten ze ervoor zorgen dat netwerken open en interoperabel blijven, ter bevordering van handel en wereldwijde groei.
Vraag naar persoonlijke, geïntegreerde financiële platforms neemt toe
Nederlanders willen overzicht en gemak: meer dan driekwart (76%) gebruikt hun bankieren-app om hun financiën te beheren. In 2025 worden financiële diensten steeds vaker geïntegreerd in niet-financiële digitale platforms bijvoorbeeld in platformen van retailers zelf. Deze trend staat bekend als embedded finance. Naast betalingen kunnen consumenten via deze platforms ook gebruik maken van aanvullende diensten, zoals leningen, verzekeringen en andere financiële producten. Dit biedt voordelen voor alle betrokken partijen: aanbieders profiteren van lage distributiekosten, platforms vergroten de betrokkenheid van hun gebruikers en – het belangrijkste – eindgebruikers krijgen gepersonaliseerde financiële diensten op één plek.
Online betalen net zo gemakkelijk als contactloos betalen aan de kassa
Uit onderzoek blijkt dat bijna alle Nederlandse consumenten (98%) ooit online iets hebben gekocht, en dertig procent doet dit zelfs wekelijks. Een onnodige ergernis bij het online winkelen is het handmatig invoeren van kaartgegevens. Daarom introduceert de sector een wereldwijde standaard voor eenvoudige en veilige online kaartbetalingen: Click to Pay. Na eenmalige registratie kunnen consumenten eenvoudig en veilig betalen, zonder bij elke aankoop kaartgegevens in te voeren. Daarnaast heeft elke transactie een extra laag veiligheid door tokenisatie. Voor retailers betekent dit minder afgebroken aankopen en hoeven ze geen kaartnummers meer te verwerken, slechts een digitale placeholder. Dit vermindert het risico op fraude aanzienlijk.