Moederbedrijf Thuisbezorgd boekt lagere verliezen dankzij kostenbesparing

Moederbedrijf Thuisbezorgd boekt lagere verliezen dankzij kostenbesparing

30-07-2025 (10:28) - Economisch

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway, heeft zijn nettoverlies in de eerste helft van dit jaar gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de halfjaarcijfers die de maaltijdbezorger woensdagochtend publiceerde. Hoewel het beter lijkt te gaan, blijft het bedrijf terughoudend over de uitdagende vooruitzichten voor de rest van het jaar.

Het bedrijf noteerde een verlies van €90 miljoen over de eerste zes maanden van 2025. Een grote verbetering tegenover een verlies van €203 miljoen in het eerste halfjaar van 2024. Het verschil zou liggen in lagere personeelskosten en hoge afschrijvingen die Just Eat in 2024 moest doen.

Het bedrijf had het afgelopen half jaar een omzet van €1,75 miljard, wat neerkomt op een daling van 2 procent op jaarbasis. Het aangepaste brutobedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 4 procent naar €147 miljoen. 

Just Eat Takeway kreeg daarnaast de afgelopen zes maanden minder bestellingen. Toch bleef de bestelwaarde gelijk op €9,4 miljard. Dit kwam vooral door een stijging in de prijs van de bestelde maaltijden.

Volgens Bloomberg gingen analisten uit van een omzet van €1,77 miljard en een ebitda van €158,5 miljoen, een hogere schatting dus dan wat er daadwerkelijk werd behaald. Het verlies van de maaltijdbezorger viel dan weer wel lager uit dan voorspeld: analisten gingen uit van €105 miljoen.

Oog op de toekomst

"Deze resultaten tonen aan dat onze strategische focus op winstgevendheid en operationele excellentie werkt," zegt Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeway. “We blijven investeren in klanttevredenheid en technologie om de groei op lange termijn te waarborgen.”

Ondertussen bereidt het bedrijf zich voor op de beoogde overname door techinvesteerder Prosus. Prosus maakte dinsdag bekend de aanmeldtermijn voor het overnamebod van €4,1 miljard te verlengen tot 1 oktober van dit jaar. De goedkeuring van de Europese Commissie is nu nog de enige uitstaande voorwaarde voor de afronding van de transactie. Het besluit over de overname komt waarschijnlijk op 11 augustus 2025.


fd.

Bureaus

Media

Marketing