BrightPensioen brengt duurzaamheidsverslag uit over beleggingsmarkt

06-10-2022 (11:12) - Economisch

BrightPensioen heeft deze week haar eerste duurzaamheidsverslag over de beleggingsmarkt gepubliceerd op basis van Europese regelgeving, de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR). Beleggingen hebben namelijk een grote impact op de CO2-uitstoot. 

BrightPensioen brengt het rapport al vóór de verplichte rapportering (in 2023) uit, en is de eerste financiële dienstverlener met pensioenoplossingen die dit doet. Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “Wij willen dit ondanks de beperkte beschikbare data in de markt zo snel mogelijk inzichtelijk maken.” Ze ontdekten namelijk dat de data van veel onderliggende bedrijven waarin het via ETF’s belegt (nu nog) ontbreken of van onvoldoende kwaliteit zijn. “Omdat de data over verreweg de meeste indicatoren onvoldoende waren, hebben we ons moeten beperken tot CO2-emmisies. De CO2-emissies worden wél door 70% tot 90% van de bedrijven gerapporteerd binnen een ETF."

Inzichten

De data maakten allereerst duidelijk dat beleggingen een grote impact hebben op de CO2-uitstoot in de wereld. Daarnaast bleek dat duurzame (groene) ETF’s fors minder CO2-uitstoot genereren ten opzichte van vergelijkbare ‘gewone’ (grijze) ETF’s. Zelfs minder dan de helft. Ook werd duidelijk dat het beleggen in greenbonds zorgt voor een substantiële vermijding van CO2-uitstoot. 

Verplichte duurzaamheidsindicatoren

BrightPensioen belegt in een duurzaam lifecycle fonds dat bestaat uit ETF’s van wereldwijd gespreide duurzame aandelen en groene obligaties (greenbonds). Uitgevers van duurzame financiële producten zijn straks vanuit de SFDR verplicht om inzicht te geven in minimaal 16 indicatoren voor duurzaamheid. Ze gaan onder andere over broeikasgassen, biodiversiteit, water, afval, sociale- en werknemerszaken. Met deze uniforme indicatoren kunnen financiële producten makkelijker worden vergeleken op duurzaamheid, en wordt inzichtelijk welke ongunstige effecten de beleggingen hebben op ecologisch en sociaal gebied. 

Lees hier het verslag


Bureaus

Media

Marketing