Neobank BUUT, de nieuwe bank van de makers van Tikkie, nu live

Neobank BUUT, de nieuwe bank van de makers van Tikkie, nu live

03-09-2025 (09:09) - Economisch

Vanaf vandaag is BUUT, de nieuwe bank van de makers van Tikkie, te downloaden. Speciaal voor tieners én hun ouders. BUUT biedt jongeren grip op hun geld met handige potjes in de app waar je makkelijk uit kunt betalen en sparen. Simpel in gebruik, volledig visueel gedreven en aansluitend bij de leefwereld van de nieuwe generatie. BUUT biedt daarnaast een persoonlijke newsfeed met financiële tips en tricks van experts, leeftijdsgenoten en opvoedkundigen. BUUT is net als Tikkie van ABN AMRO.

Steeds meer jongeren zijn financieel kwetsbaar of ongezond. Tegelijkertijd weet één op de vijf ouders niet goed hoe ze hun kind moeten leren omgaan met geld. Met BUUT verdelen jongeren hun geld over handige potjes: betaal- en spaarpotjes. Via de betaalpotjes kan direct geld uitgegeven worden. Denk aan een speciaal potje voor kleedgeld of een potje voor snacks. Betaal je met je BUUT-pas, dan kies je eenvoudig uit welk betaalpotje het bedrag wordt afgeschreven. Is het potje leeg, dan kun je er niets meer mee betalen. Zo wordt budgetteren meteen tastbaar.

Er kunnen ook één of meerdere spaarpotjes aangemaakt worden. Bijvoorbeeld om te sparen voor grotere wensen, zoals een nieuwe telefoon of game. Sparen tot een bedrag van €1.500 levert 3% rente op, boven dit bedrag is de rente 1.5%. Ook Tikkies versturen en ontvangen kan rechtstreeks vanuit een potje, waardoor het geld altijd op de juiste plek belandt. Om te beginnen krijgt iedere gebruiker €25 starttegoed om het eerste potje te vullen. Dit wordt uitgekeerd zodra er een (zak)geldafspraak met ouders is gemaakt en het eerste bedrag daadwerkelijk in het potje staat.

 

Sanne van Kuijk, Head of Growth bij BUUT: “BUUT is misschien wel relevanter dan ooit. Nieuwe generaties groeien op in een digitale tijd waarin geld overal voorbij komt: in online games, via finfluencers, cryptohypes, webshops op social media en de belofte van snel rijk worden. Verleiding en verwarring liggen steeds op de loer. BUUT helpt jongeren grip te krijgen op hun geld én de wereld eromheen. En we geven ouders houvast in een financiële werkelijkheid die heel anders is dan die waarin zij zelf zijn grootgebracht.”

Volwaardige bank voor een nieuwe generatie

BUUT is, als onderdeel van ABN AMRO, een volwaardige bank met alles wat je van een bank mag verwachten: een eigen IBAN, een betaalpas en de zekerheid van de Nederlandse Depositogarantie. Een gloednieuw bankingplatform, de robuuste systemen van ABN AMRO en de frisse look & feel van Tikkie vormen samen de basis waarop BUUT is gebouwd.

Annerie Vreugdenhil, Chief Commercial Officer Personal & Business Banking bij ABN AMRO: “Contant geld heeft voor jongere generaties weinig betekenis. Met neobank BUUT sluiten we aan bij de digitale belevingsleefwereld van de nieuwe generatie en als bank binnen ABN AMRO voldoen we aan de wet-en regelgeving op het gebied van privacy en veiligheid. De kloof tussen traditioneel bankieren en de verwachtingen van jongeren is groot, maar niet onoverbrugbaar. BUUT geeft kinderen en ouders de tools om te leren over geld in een look en feel die vertrouwd voelt en doet denken aan social media. Zo spelen we in op de veranderende leefwereld van jongeren en leren we ze tegelijkertijd de waarde van geld."

BUUT is vanaf vandaag te downloaden in de appstores.
www.buut.com
 


Bureaus

Media

Marketing