Jumbo groeit op vele fronten dankzij nieuwe strategische koers

Jumbo groeit op vele fronten dankzij nieuwe strategische koers

03-07-2025 (11:51) - Economisch

Jumbo Supermarkten plukt de eerste vruchten van de nieuwe commerciële strategie die in het begin van het tweede kwartaal in 2025 is ingezet. Door de aangescherpte focus op klanten, winkels en assortiment is toegenomen, de klanttevredenheid gestegen en de omzetgroei versneld. Ook is het marktaandeel gegroeid.

Dankzij de strategische koerswijziging realiseerde Jumbo in de eerste helft van 2025 een conceromzet van € 5,8 miljard, een stijging van 3,7% op jaarbasis. Het marktaandeel bedraagt inmiddels 20,1%. Ook het NPS cijfer steeg, met 7%. De omzet van Jumbo in België blijft verder groeien met circa 25% ten opzichte van de omzet in het eerste halfjaar van 2024.

Jumbo richt zich met volle aandacht op waar zij groot mee is geworden en zich in onderscheidt: de combinatie van elke dag lage prijzen (EDLP), een kwalitatief goed assortiment en service met een glimlach. Klanten kunnen daarbij nog altijd vertrouwen op de 7 Zekerheden. De EDLP-strategie waarmee Jumbo haar klanten geruststelt, is aangevuld met continu tijdelijke scherpe aanbiedingen. Dat zien klanten terug in de winkels via nieuw ingerichte schappen, opvallende communicatie en de service van de winkelmedewerkers.

Doelstellingen zijn duidelijk

Tom Heidman, CEO a.i. bij Jumbo, licht toe: "Sinds begin 2025 werkt Jumbo vanuit een sterk opgebouwde basis aan een nieuwe groeifase. Het doel is klanten terugwinnen, nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten blijven verrassen. Het optimaal ondersteunen van de winkels en collega’s staat hierbij centraal. We houden koers en we zijn blij dat de eerste successen zichtbaar zijn, met als belangrijk resultaat een toename van het aantal klanten én een verhoogde klanttevredenheid. Dit geeft vertrouwen om de ingezette koers met volle kracht voort te zetten."

Peter van Erp, CFO van Jumbo, vult aan: "We investeren gericht in prijs, assortiment en service. Dat merken onze klanten en zien we dan ook terug in onze omzetgroei en het marktaandeel. Met onze focus op prijzen hebben we binnen meerdere productcategorieën de prijsafstand ten opzichte van andere supermarktketens vergroot. Kostenbesparing door slimmer in te kopen en onze organisatie te vereenvoudigen, maakt dit mogelijk en daar blijven we dan ook op inzetten. Daarnaast is de beschikbaarheid van ons assortiment verbeterd ten opzichte van vorig jaar, ondanks de uitdagende inkoopomstandigheden.”


Bureaus

Media

Marketing