
Consumentenbond begint massaclaim tegen Booking.com
De Consumentenbond begint een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com vanwege jarenlange misleiding en illegale prijsafspraken. Volgens de belangenbehartiger betaalden consumenten daardoor onterect te veel voor overnachtingen, en gaat het om een totaalbedrag van ongeveer een miljard euro.
Booking.com zou gebruik hebben van zogeheten 'dark patterns', zoals nepkortingen, onvolledige kosten en verzonnen schaarste, waarmee de keuzes van consumenten werden beïvloed. Eerder oordeelde de Europese rechter al dat het bedrijf de regels overtrad. Ook in Spanje kreeg het Nederlandse platform een boete van 413 miljoen euro.
De Consumentenbond noemt enkele voorbeelden van misleiding. Zo werd er bij een hotelkamer in New York van 211 euro niet vermeld dat er nog 75 euro aan overmijdelijke kosten bij zouden komen. Ook bleek op een willekeurige dinsdag 84 procent van alle accomodaties in Nunspeet niet meer beschikbaar. Bovendien zou Booking.com zijn machtspositie misbruiken door illegale prijsafspraken te maken met hotels, zodat die geen betere deals via hun eigen site kunnen aanbieden.
Meedoen is gratis
De massaclaim richt zich op boekers die sinds 2013 gebruikmaakten van Booking.com, maar ook klanten van andere platforms zoals Expedia komen in aanmerking. De schadevergoeding kan variëren van tientallen tot honderen euro's per persoon. Meedoen aan de claim is gratis, maar bij een vergoeding gaat maximaal 25 procent naar claimpartner CCC.
De Consumentenbond wil eerst Booking.com in gesprek om afspraken te maken over het aantal en hoogte van de vergoedingen. Ook eisen ze een einde aan alle misleiding op de website. Lukt dat niet, dan sluiten ze een rechtszaak niet uit. Booking.com heeft nog niet kunnen reageren op de claim.