Omzet biologisch voedsel in vijf jaar flink gestegen, maar prijs blijft struikelblok

Omzet biologisch voedsel in vijf jaar flink gestegen, maar prijs blijft struikelblok

09-10-2024 (09:00) - Economisch

De omzet van biologische producten is in vijf jaar tijd met meer dan 50 procent toegenomen. Daarnaast is het marktaandeel licht gestegen naar vier procent. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau CPS GFK. Het overgrote deel van de omzet komt uit supermarkten.

Vorig jaar was de omzet van biologische producten 1,4 miljard euro, vijf jaar geleden was dit 900 miljoen. Het niet-biologische deel van de markt groeide minder hard in dezelfde periode, met 25 procent. De omzetstijging van biologische producten komt onder andere door het toenemende aanbod in de supermarkt.

In de schappen liggen steeds meer biologische producten. Ook worden producten vaker standaard biologisch aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan verse producten als pompoenen, gember en rode- en witte kool.

Terwijl de omzet van biologische producten flink is toegenomen, is het marktaandeel maar licht gestegen, met ongeveer een half procentpunt. "De meeste huishoudens kopen weleens iets biologisch, maar weinig mensen kopen echt veel biologisch", zegt Eric Harmsen van onderzoeksbureau CPS GFK. "Mensen worden door de prijs vaak afgeschrikt. Het is namelijk duurder dan niet-biologische producten."

Gebruik van kleuren werkt

Daarnaast stijgt de verkoop van biologische producten door 'nudging' in de supermarkt. Dat zijn teksten die bij het schap staan, zoals 'kies voor smaak' of 'bedankt dat je kiest voor biologisch'. "Deze teksten sturen het gedrag van mensen. Het geeft ze een duwtje in de rug om vaker voor biologische producten te kiezen", vertelt Aafke Hofman, woordvoerder van brancheorganisatie Bionext. "Ook hebben we gemerkt dat het gebruik van kleuren werkt. Denk aan een groen vlak op glazen deuren in de supermarkt. Hierdoor weet je dat de producten die erachter liggen biologisch zijn." Door de teksten en bijvoorbeeld door raam- en vloerstickers steeg de omzet gemiddeld met 20 procent.

Consumenten kopen zo'n 24 keer per jaar biologische producten. Dat is stijging van 36 procent ten opzichte van 2019. Het bedrag dat mensen gemiddeld per product besteden is 5,50 euro. 


NOS

Bureaus

Media

Marketing