Omzet non-food detailhandel: -7,6%
14-08-2009 (07:55) - Economisch
De detailhandel in non-foodproducten heeft de omzet in het tweede kwartaal met liefst 7,6 procent zien dalen. Vooral de verkoop van consumentenelektronica (-16,3%) en meubels (-10,6) kelderde hard.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Binnen de detailhandel boekten alleen de supermarkten een plus in het tweede kwartaal. Zij zagen de omzet ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008 met 3,3 procent toenemen.
De non-food winkels zagen het omzetverlies ten opzichte van het eerste kwartaal oplopen. Toen bedroeg de min nog 6,4 procent. Drogisterijen hadden een relatief goed kwartaal. Zij zagen de omzet stabiliseren. Alle andere segmenten zitten in de min. Zo zagen doe-het-zelf-winkels de verkopen met 5,8 procent dalen. Dit is wel een herstel ten opzichte van het eerste kwartaal toen de omzet nog met 8,2 procent kelderde.
Kledingverkopers zaten tussen de vier en vijf procent in de min, terwijl winkels in huishoudelijke artikelen de omzet met 5,9 procent zagen dalen. Voor de hele detailhandel kwam de omzetdaling neer op 5,1 procent, tegen 4,4 procent in het eerste kwartaal.