Problemen bij opbreken markt kabeltv
24-08-2009 (09:35) - Economisch
De introductie van concurrentie op de Nederlandse markt voor kabeltelevisie dreigt vroegtijdig te stranden. Kabelbedrijven Ziggo en UPC willen nieuwe toetreders, zoals Tele2 en YouCa, flink laten betalen voor de toegang tot het kabelnetwerk. Dit bedrag is fors meer dan waarop deze bedrijven een businesscase kunnen bouwen.
Begin dit jaar kregen Ziggo en UPC te horen dat zij hun analoge televisienetwerk moeten openstellen voor concurrenten, zoals eerder al gebeurde met het telefonienet van KPN. Toezichthouder Opta en de Europese Commissie hopen zo lagere prijzen en meer keuze voor consumenten af te dwingen. Momenteel is rond de 85 procent van de Nederlandse televisiemarkt in handen van Ziggo en UPC. In de distributie van tv-signalen gaat jaarlijks ruim 1 miljard euro om.
Ziggo, het grootste kabelbedrijf, wil nieuwe toetreders op zijn televisienetwerk maandelijks een groothandelstarief van ruim euro 11 per aansluiting vragen. Dat blijkt uit documenten die de kabelaars hebben ingediend bij de Opta.
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken bleek vorig jaar nog dat een bedrag boven de euro 4,50 tot een negatieve businesscase leidt bij nieuwe toetreders.
Opta zegt kritisch naar de voorstellen van de kabelaars te kijken om te zien of de gebruikte rekenmethode wel juist is. 'Meestal komt het uiteindelijke tarief toch lager uit', aldus een woordvoerder. Morgen zullen de tariefvoorstellen door de Opta en betrokken partijen worden besproken.