Verkoop snacks bij tankstations neemt af
17-08-2009 (10:32) - Economisch
Klanten bij tankstations geven minder uit aan frituursnacks en tussendoortjes. Nog maar één op de vijf klanten neemt iets extra’s mee bij het tanken. Vorig jaar was dat nog één op vier. Dat meldt dagblad De Gelderlander op basis van het jaarlijkse rapport over pompshops van onderzoeksbureau Foodstep.
Niet alleen de hoeveelheid gekochte producten neemt af, ook de gemiddelde waarde. Vooral de verkoop van tussendoortjes als chocolade, snoep en koek kreeg een harde klap, terwijl ook gehaktstaven en andere frituursnacks minder vaak over de toonbank gingen.
Alleen het segment vers belegde broodjes deed het goed. De broodjescounters, die vooral veel te vinden zijn bij tankstations langs de snelwegen, zagen de verkopen met zo’n 10 procent toenemen. De afzet van voorverpakte broodjes bleef gelijk aan vorig jaar. Tankstations verdienen het grootste deel van hun winst met de verkoop van nevenproducten als snacks en snoep.