Webwinkels boeren goed ondanks recessie

11-09-2009 (00:00) - Economisch

Terwijl de detailhandel steen en been klaagt, slaan de webwinkels zich fluitend door de recessie. In de eerste helft van dit jaar is hun omzet weer fors gestegen, gemiddeld ergens tussen 20 en 25 procent. Dat zegt Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

De definitieve cijfers worden eind deze maand bekendgemaakt. Gewone winkeliers zagen hun omzet met acht procent afnemen in het tweede kwartaal.

De webwinkels lijken immuun voor de crisis, de verkoopgroei zet net zo hard door als vorig jaar. Toen zaten de internetzaken 24 procent in de plus, met een omzet van 4,85 miljard euro.

Klanten zijn inmiddels gewend aan het kopen op internet en doen dit steeds vaker. Bovendien is de leeftijdsgroep van dertig tot vijftig nu ’om’, zegt hoogleraar internetmarketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit. 'Die mensen zitten krap in de tijd, maar hebben wel geld.'

Ook de recessie geeft webwinkels een duw in de rug, meent Molenaar. 'De consument denkt dat webshops goedkoper zijn. Dat is een groot voordeel nu iedereen beter op de centen let. Mensen vergelijken vaker prijzen, dat kan het snelst op internet. En dan is de bestelling in een paar muisklikken gedaan.'

Overigens zijn webshops lang niet altijd goedkoper dan gewone winkels. Vaak zijn de prijzen gelijk, soms afgedwongen door de fabrikanten. Nieuwe Nederlandse boeken mogen bijvoorbeeld niet eens voor een lagere prijs aangeboden worden.

Hoogleraar Molenaar: 'Webshops hoeven ook niet per se goedkoper te zijn. De klant koopt vooral bij hen vanwege het gemak. Vorig jaar zei maar zeventien procent van de internetkopers dat het ging om de lagere prijs.'


Brabants Dagblad

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing