Wees goed voor het personeel

30-09-2009 (10:27) - Economisch

Bedrijven met betrokken personeel en een goed werkklimaat, presteren financieel bijna vijf keer zo goed als organisaties die deze zaken niet op orde hebben. Dit blijkt uit onderzoek onder 1 miljoen werknemers wereldwijd van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group. In het huidige economische klimaat voelen organisaties zich beperkt in hun mogelijkheden om hun mensen betrokken en gemotiveerd te houden.

Over het algemeen vrezen bedrijven dat werknemers de moed verliezen en niet langer betrokken zijn bij de organisaties waar ze voor werken. Het onderzoek van Hay Group laat echter zien dat toonaangevende bedrijven in de huidige economische omstandigheden de betrokkenheid van werknemers juist weten te vergroten. De inkomstengroei van deze organisaties is 4,5 keer zo groot als die van de hekkensluiters op dit terrein.

‘We zien dat goede leiders en managers ondanks kostenbesparingen toch kunnen zorgen voor betrokkenheid van hun werknemers door middel van soft dollar-investeringen’, aldus Heleen Cocu-Wassink, senior consultant leadership & talent bij Hay Group. ‘Het onderzoek toont aan dat bedrijven die zelfs met de huidige economische neergang open en eerlijk communiceren met werknemers, het vertrouwen in het senior management weten te bevorderen.’

Om organisaties tijdens de economische neergang en daarna goed te positioneren is betrokkenheid van het personeel alleen echter niet genoeg. ‘Ons onderzoek maakt duidelijk’, zegt Cocu-Wassink, ‘dat leiders hun werknemers ook in staat moeten stellen hun extra inspanning productief te maken om de beste resultaten te behalen.’ In een team dat werkt onder ideale omstandigheden worden werknemers en functies effectief op elkaar afgestemd, waardoor vaardigheden en competenties optimaal worden ingezet. Daarnaast moeten werknemers de voor hun werk essentiële bronnen tot hun beschikking hebben: informatie, technologie, apparatuur en financiële ondersteuning. Ze kunnen ze zich concentreren op hun belangrijkste verantwoordelijkheden zonder dat ze tijd hoeven te verspillen aan het ontwijken van obstakels, zoals procedurele belemmeringen en niet-essentiële taken.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing