Ad Alliance en RTL testen nieuwe advertentievorm Split Screen

Ad Alliance en RTL testen nieuwe advertentievorm Split Screen

07-10-2025 (21:06) - Marketing

Van begin juni tot half juli hebben Ad Alliance en RTL Nederland, samen met onderzoeksbureau MediaTest, tijdens de reclameblokken van 'RTL Boulevard' getest met een nieuwe advertentievorm: de Split Screen. Deze nieuwe vorm is getest onder de vlag van Team Early. De eerste resultaten laten zien dat er potentie zit in de Split Screen, omdat het zorgt voor hogere aandacht tijdens het gehele blok. De resultaten brengen ook goede verbeterpunten aan het licht. Later dit jaar vindt een tweede testperiode plaats.

Tijdens de reclameblokken bij RTL Boulevard werd het scherm verdeeld in vier zones:

1. het reclameblok met audio
2. live studiobeelden achter de schermen bij RTL Boulevard
3. de aankondiging van het nieuwe onderwerp na de break
4. het logo van RTL Boulevard

De effectiviteit werd gemeten door middel van een online vragenlijst (n=409) en een eyetracking-onderzoek (n=80) onder RTL Boulevard-kijkers tussen 25 en 54 jaar.

Belangrijkste resultaten

De inzet van de Split Screen laat gemengde resultaten zien: positief op aandacht en betrokkenheid, maar neutraal op merkeffecten. Het aandachtniveau blijft gedurende het hele blok significant hoger en de kijkervaring wordt als positiever ervaren. De nieuwe vorm leidt ook tot een hogere doorkijkbereidheid: uit het onderzoek blijkt dat de View-Through Rate van het gehele blok stijgt van 65% naar 70%.

Kijkers zappen bovendien significant minder weg tijdens deze opzet. 42% van de kijkers vindt de Split Screen-opzet aansprekend, onder jongere kijkers (25-34 jaar) is dit percentage 63%. Tegelijkertijd is er een stabiel effect zichtbaar op merkeffecten zoals merkherinnering en boodschapoverdracht. Dit betekent dat de extra schermzones de merkeffectiviteit niet negatief beïnvloeden, maar vooralsnog ook niet versterken.

Ondanks de verdeling van het scherm blijft de focus op de advertenties behouden: 74% van de kijktijd is gericht op het reclameblok zelf, terwijl 14% van de aandacht uitgaat naar de aankondiging van het volgende onderwerp. Uit deze eerste testperiode komen ook goede verbeterpunten, bijvoorbeeld dat kijkers de live studiobeelden soms te lang en te saai vonden. De voorkeur van kijkers gaat uit naar meer afwisseling. Deze verbeterpunten worden meegenomen in de tweede testfase.

Vervolgstappen vanuit Team Early

Ad Alliance innoveert in de advertentiemarkt met Team Early, een groep van innovatieve collega’s binnen Ad Alliance. Via Team Early betrekken zij adverteerders en mediabureaus in een vroeg stadium bij nieuwe producten, diensten of services. De Split Screen wordt onder de vlag van Team Early getest. Dit najaar starten Ad Alliance en RTL een tweede testfase. Na deze testfase wordt gekeken of en hoe de Split Screen definitief naar de markt gebracht wordt.


Bureaus

Media

Economisch