bvA kritisch over advies VIA om bureautarieven te verhogen
bvA, het netwerk van merkleiders, is kritisch over de aankondiging van VIA dat zij haar leden adviseert de uurtarieven te verhogen vanwege hoge inflatiecijfers.
bvA beschouwt de door VIA geadviseerde stijging van 10 tot 15 procent als buitenproportioneel en roept bureaus op om mee te denken met hun klanten hoe merken in deze tijden kunnen blijven adverteren en zo lange termijn gezond blijven.
Onwenselijk
Vooropgesteld dat het overeenkomen van tarieven een zaak voor ieder bureau en adverteerder afzonderlijk is: het zijn voor alle bedrijven uitdagende tijden. Bij adverteerders leidt de inflatie tot enorme kostenstijgingen. Niet alleen van personeel en huisvesting. Maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door -onder andere- kosten te besparen is enorm.
Een sterke verhoging van de bureautarieven is onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging. Zeker omdat het juist in deze tijden belangrijk is dat merken blijven communiceren met hun klanten om ook op langere termijn sterker uit de strijd te komen. En hierbij is goed en kwalitatief creatief werk natuurlijk essentieel, zo stelt bvA.
Meedenken
bvA hoopt daarom dat bureaus hun klanten bijstaan in deze uitdagingen en hun verhogingen écht beperkt houden tot de daadwerkelijke kostenstijgingen in hun bedrijfsvoering: 'Een stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers. Daarnaast roept zij de bureaus óók op om mee te denken met adverteerders. Samen onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan tóch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.'
bvA pleit ervoor dat daarbij het gezamenlijk belang van adverteerders en bureaus voorop zal staan: lange termijn bouwen aan gezonde merken.