
Coca-Cola, Desperados, Freya's en Deliveroo hebben meest creatieve en effectieve advertenties
De winnaars van Kantars' jaarlijkse Creative Effectiveness Awards, met de meest effectieve advertenties op digitaal en social, tv, print en outdoor, zijn bekend. Coca-Cola, Deliveroo, Desperados en het broodmerk Freya’s staan bovenaan in de categorieën print/outdoor, TV, digitaal/sociaal en door LINK AI-getest.
De winnaars worden bepaald aan de hand van enerzijds consumentenonderzoek (Kantars LINK+ testmethode) en anderzijds de beoordeling door de creatieve experts van Kanter wereldwijd. LINK+ is een gevalideerde pretest tool die voorspelt hoe consumenten niet alleen op de korte termijn qua aankoopgedrag gaan reageren, maar ook hoe sterk het merk zich op de lange termijn in de hoofden van mensen gaat manifesteren. Daarbij is bewezen dat creatief effectieve reclames vier keer meer kans hebben op een toename van de verkoop en het rendement op marketinginvesteringen (winst).
Vier creatieve trends bepalend voor succes
De winnende advertenties tonen vier creatieve trends en inspireren marketeers hoe ze creativiteit kunnen gebruiken om een band op te bouwen met hun doelgroep en merkvoorkeur te creëren.
Relatable Realities: Een connectie creëren met mensen door middel van echte momenten die hun dagelijks leven weerspiegelen. Coca-Cola's winnende print/outdoor advertentie 'Pick up a Coke, light up the dark' benadrukt hoe je met een Coca-Cola de donkere wintermaanden wat lichter kunt maken.
Bizarrely Bold: Surrealistische ideeën zoals overdreven beelden en fantastische scenario's trekken niet alleen de aandacht, ze onderscheiden deze advertenties van de rest. Deliveroo's tv-winnaar 'Octoman' presenteert Octopus Triton op een date waar hij zijn afhaalmaaltijden naar een afgelegen eiland laat bezorgen, wat kijkers versteld doet staan.
Roots Reimagined: merken die naar hun verleden kijken om vandaag de dag een band te bouwen met mensen, of dat nu is door de nadruk te leggen op de manier waarop ze er altijd voor mensen zijn geweest, of om de manieren te vieren waarop ze zijn veranderd en gegroeid. De #3 tv-winnaar Volkswagen's 'YourWagen'-advertentie beschrijft de letterlijke betekenis van de naam van het merk, ‘de auto van het volk', en belicht de persoonlijke verhalen van de eigenaren in de loop van de tijd, waarbij echte Volkswagen-fans worden betrokken bij het vertellen van verhalen.
Trend Tapping: een merk verankeren in de gesprekken die mensen al voeren, door middel van muziek, sport of door aandacht te trekken door in te spelen op virale hype-momenten en de hedendaagse cultuur. Tourism Australia deed dit met zijn #3 digitale/sociale winnaar 'Colours of Australia, Taylor's Version', uitgebracht toen Taylor Swift arriveerde om door het land te toeren.
Ga naar kantar.com/nl/campaigns/creative-effectiveness-awards-2025/ om de volledige lijst met winnaars in elke categorie te zien.