COS meest ‘eerlijke’ kledingmerk
26-09-2013 (08:20) - Marketing
Het laatste duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand onder premium modemerken wijst uit dat duurdere kleding niet aantoonbaar eerlijker is dan goedkopere kleding: het tegendeel lijkt zelfs waar want de scores onder premiummerken lopen achter.
Kleding van premiummerken wordt net zo goed gemaakt in de risicogebieden zoals Bangladesh en Indonesië. Alleen het merk COS heeft van de 24 merken het B-label behaald, wat wil zeggen: ‘goed op weg’. Onderdaan de ranglijst staan onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara.
Bij COS, maar ook bij ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger wordt het beleid voor arbeidsomstandigheden in de productielanden redelijk toegelicht. Deze bedrijven zijn ook aangesloten bij Fear Wear Foundation of de Fair Labor Association; organisaties die toezien op het welzijn van de kledingmakers.
Koploper COS is onderdeel van de H&M-groep, en onderscheidt zich door als enige de volledige lijst van leveranciers te publiceren. Ook is het beleid voor groene energie en het terugdringen van de CO2-uitstoot verbeterd bij de H&M-groep.