Ahold Delhaize boekt voor het eerst winst met online verkoop

Ahold Delhaize boekt voor het eerst winst met online verkoop

06-08-2025 (11:00) - Economisch

De onlineverkoop van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, was in het eerste halfjaar voor de eerste keer winstgevend. Dit komt vooral door goede resultaten bij dochteronderneming Bol. Die waren beter dan verwacht.

Het bedrijf maakt geen afzonderlijke winstcijfers bekend voor zijn online activiteiten, maar de omzet uit e-commerce bedroeg in het tweede kwartaal €2,5 miljard. Dat is een aanzienlijk deel van de totale omzet van €23,09 miljard van Ahold Delhaize. Bijna 70 procent van de online omzet kwam uit de verkoop van boodschappen.

De winstgevendheid van de online tak komt vooral voort uit inkomsten uit digitale advertenties. Bij Bol.com nam het aantal geplaatste advertenties met 30 procent toe. Daarnaast wist Ahold kosten te drukken door te investeren in geautomatiseerde distributiecentra. Ook schakelt het bedrijf over op bezorging op de dag van bestelling.

Deze positieve ontwikkeling is een opvallende trendbreuk. Tot nu toe waren online activiteiten in de supermarktsector doorgaans verliesgevend, vooral vanwege de hoge bezorgkosten en investeringen in logistiek. Maar dat beeld lijkt te kantelen: ook de Amerikaanse supermarktgigant Walmart liet recent weten voor het eerst winst te verwachten uit zijn online activiteiten.


fd

Bureaus

Media

Marketing