Dé B2B-marketingtrends volgens Admix, Unmuted en BOOM

Dé B2B-marketingtrends volgens Admix, Unmuted en BOOM

09-12-2025 (15:17) - Marketing

De marcom-wereld ontwikkelt zich snel en daarin vormt de business to business specialisatie geen uitzondering. Ook hier rukt AI op, hebben opdrachtgevers vaker meer haast, richt men vaker de blik op wat zich in BtoC afspeelt en vinden dezelfde budget-discussies plaats. We vroegen het management van Admix, Unmuted en BOOM naar actuele trends, ontwikkelingen en een forecast naar 2026.

Op de foto: v.l.n.r. Joeri Heinemans, Max van den Ingh en Catelijne Bron

In hoeverre is B2B communicatie de afgelopen 5 jaar veranderd?
Max van den Ingh, founder van Unmuted: "Het spel is compleet veranderd. De introductie van wet- en regelgeving rondom privacy, de opkomst van nieuwe social mediakanalen en zoekgedrag via AI hebben ervoor gezorgd dat de koopreis fundamenteel is veranderd. Daarnaast zijn mensen, zeker in hun professionele rol, zich meer bewust geworden van doorsnee marketingen communicatietactieken."

B2B communicatie begint steeds meer te lijken op B2C communicatie. Waar of niet waar?
Joeri Heinemans, adviseur bij BOOM: "Gedeeltelijk waar, kopers gedragen zich in beide domeinen steeds meer hetzelfde. Ze oriënteren mobiel, zoeken zelf informatie en hechten waarde aan emotie, vertrouwen en sterke ervaringen. Naast LinkedIn winnen podcasts en events aan waarde voor vertrouwen en autoriteit. Toch blijft B2B wezenlijk anders."

Vooruitblik 2026

Waarop moet iedere B2B-marketeer zich voorbereiden richting 2026?
Catelijne Bron, MD van Admix: "Je kunt er niet omheen: AI gaat het vak volledig veranderen. De vraag is niet of je AI gebruikt, maar hoeveel van je werk ermee beter wordt. De grootste uitdaging voor marketeers wordt om hun toegevoegde waarde te blijven bewijzen. Productiewerk verschuift naar AI. Dus moet je als marketeer meer waarde toevoegen."

De volledige B2B-Q&A over trends, ontwikkelingen en 2026 lees je in FONK editie #429. Geen abonnement? Scoor dan de losse editie hier


Bureaus

Media

Economisch