De enorme impact van audiocampagnes op merken

14-07-2022 (11:41) - Marketing

Adverteerders die willen groeien op merkbekendheid en merkoverweging zijn het beste uit met een audiocampagne. Aldus een groot onderzoek naar 20 audiocampagnes bij BNR Nieuwsradio.

In de eerste zes maanden van 2022 heeft FD Mediagroep in samenwerking met Brand Metrics 20 campagnemetingen gedaan. De metingen verliepen via BNR.nl en aan elke meting deden gemiddeld 700 luisteraars van BNR mee. De respondenten werden gevraagd naar merkattitude, luistergedrag per kanaal en naar de reclameherinnering tijdens de campagne.
 

Alle vormen van audio-advertising

Bij het onderzoek werd gekeken naar alle vormen van audio-adverteren: rondom podcasts, op de livestream en op de lineaire (digitale) radio. Voor elke vorm van audio-advertising werd inzichtelijk gemaakt wat de impact was op onder andere de gemiddelde merkbekendheid en de gemiddelde merkoverweging.
De conclusie van het onderzoek: audio-advertising heeft een grotere impact op de KPI’s van een merk dan elk ander digitaal communicatiekanaal. In vergelijking met traditionele online display campagnes bleek het effect zelfs bijna twee keer zo groot te zijn. Bekijk de cijfers van het onderzoek in dit artikel.

Job van Wagensveld, Commercieel Directeur bij FD Mediagroep: "Wat we intuïtief al dachten, zien we nu terug in de resultaten van dit merkonderzoek. Audio is een supersterk medium voor het bouwen van merken. En dat hebben we nu ook per afzonderlijk audiotype inzichtelijk kunnen maken. Met de eerste resultaten van dit unieke onderzoek laat FD Mediagroep zien voorop te lopen in de ontwikkelingen binnen het alsmaar ontwikkelende audiolandschap."

Bureaus

Media

Economisch