De Vegetarische Slager wint tweede editie Coolest Dutch Brands 2018
21-03-2019 (22:20) - Marketing
Jaar in jaar uit beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als creatieven en strategen bepalen welk van origine Nederlands merk het beste presteert? Met dit vertrekpunt als gegeven èn het thema "sustainable brands" als leidraad voor 2018, ging de redactie van FONK magazine voor het tweede jaar op rij aan het werk. Op 21 maart 2018 won, na 3 hectische juryrondes waarbij 45 creatives en strategen zich uitspraken over de 12 door de redactie van FONK aangedragen merken, De Vegetarische Slager uiteindelijk de felbegeerde Coolest Dutch Brand Award 2018.
thema: sustainability
Het thema van Coolest Dutch Brands 2018 draaide om duurzame merken. De redactie selecteerde in de loop van het jaar 12 sustainable brands van Nederlandse origine die door lef en uitgekiende marketing een breed publiek aanspreken en van daaruit ook daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen.
genomineerde merken
Finalisten: De Vegetarische Slager, Vandebron en Tony's Chocolonely
De 12 maandwinnaars hebben in januari 2018 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat binnen het thema geboekt? Hun antwoorden vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de 45 koppige vakjury. Op 14 februari 2019 koos de vakjury in een livejuryronde de volgende drie finalisten (in alfabetische volgorde): De Vegetarische Slager, Tony's Chocolonely en Vandebron.
De Vegetarische Slager is Coolest Dutch Brand 2018
De Award werd uitgereikt door Corine van Impelen van Naturalis (de winnaar van 2017). Vandebron en Tony's Chocolonely ontvingen hun Finalisten Award uit handen van Juryvoorzitter Rob Benjamens.
Bekijk hier de foto's van de finale en afterparty Coolest Dutch Brands 2018.
Over Coolest Dutch Brands
Vakjury 2018
Coolest Dutch Brands 2018 kon niet tot stand komen zonder de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury. Daarom stond er op 21 maart bij de finale niet alleen voor de finalisten en de winnaar een unieke award klaar, maar was er ook één voor alle leden van de vakjury. De vakjury van 2018 werd gevormd door:
Annette Menheere
Anouk van Maanen
Anouk van de Sande DPDK
Arent-Jan Hesselink Edelman Amsterdam
Arco Bregman YoungWorks
Bjorn Stolte IN10
Charles Borremans GUC agency
Christian van Santen Van Santen Netwerk
Darja Scheffers PUURPXL
Frans Brand Group for Brands
Frank Wertwijn Living the Brand
Garard van den Broek De Ondernemer
Gesina Roters Day
Gijsbregt Vijn Lemon Scented Tea
Guy Lokhoff Hammerfest
Jan Willem Brüggenwirth Talpa Network
Jasper Verbunt RedKiwi
Jeroen van Eck Joe Public
Joost van Gorsel 0to9
José Boesten Tomeloos
Kyra Roest
Kees-Jan Rozestraten
Lennard Hulsbos Iris Amsterdam
Lodewijk van der Peet
Luc van Stiphout MassiveMusic
Maira Evers The Gardeners
Marc den Hertog BBK Door Vriendschap Sterker
Marcel Verhaaf Anthem
Martijn de Beijer CHUNK
Meindert van der Heuvel Interbest
Michiel Nolst Trenité BrandInsight
Mike Dijkstra Taurel Globrands
Mike Hendrixen Vertigo6
Nicolette Hulsebos FONK magazine
Paul Kroef ARA
Philip Kok The Valley
Patricia de Jong Dart Group
Pieter Steenaert Brum
Piet-Hein Smit XXS
Rik Heijmen Makerstreet Marketing
Rob Benjamens B&BA (voorzitter)
Robbert van Loon Bureau Basket
Ron van Loenen RUWER
Ronald van Schaik Kaliber
Sanne Tolsma Alfred
Seema Sharma Edelman Amsterdam
Sarah Hagens Hagens PR
Taco Schmidt Qindle
Thijs Muller Havas Media
Yessica Zwetsloot Stroom