Dentsu: helft voorbijgangers laat oog vallen op OOH-reclame

Dentsu: helft voorbijgangers laat oog vallen op OOH-reclame

25-11-2025 (11:53) - Marketing

In een tijd waarin consumenten worden overspoeld met campagnes en erom wordt gestreden om hun aandacht, lanceert Dentsu Benelux haar nieuwe whitepaper 'Captivating the Street'. Hierin wordt onthuld hoe objectgrootte en animatie in Out-of-Home reclame effect uitoefenen op de aandacht, emotie en de merkherinnering van de consument. 

Samen met JCDeaux Nederland, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Outdoor Media wordt het grootschalig onderzoek uitgevoerd onder 3000 participanten. De analyse combineert eye tracking en facial coding. Hiermee kan het inzichten bieden hoe onder andere Out of Home formats aandacht, emotie en consumentengedrag kunnen beïnvloeden. 

Belangrijke bevindingen

Uit onderzoek blijkt dat Out of Home actief wordt bekeken, 54% van de voorbijgangers merken reclame op in openbare ruimtes, wat bevestigt dat dit alles behalve overbodig is. Uitingen krijgen één tot twee seconden aandacht, wat precies genoeg is voor merkherinnering als de creatie hiervoor is geoptimaliseerd. Daarnaast krijgt beweging in de schermen tot 20% meer aandacht en houden ze de aandacht 40% langer vast.

Abris sluiten goed aan op natuurlijk kijkgedrag, hiermee wordt een hogere spontane herinnering gerealiseerd, terwijl grote billboards juist zorgen voor meer prestige en diepere betrokkenheid. Out of Home kan merkkeuze onbewust beïnvloeden in het beslissingsproces, zonder dat actieve herinnering. In combinatie met sterke creatie wordt het een trigger voor geheugen en actie. 

Het onderzoek bevestigt de transformatie van Out of Home van een statisch medium naar een dynamisch, datagedreven kanaal dat Bekijk het volledige rapport hier. 


Bureaus

Media

Economisch