Dit zijn de Verdwenen Merken van 2022

Dit zijn de Verdwenen Merken van 2022

27-12-2022 (12:06) - Marketing

Terwijl coronasubsidies verdampten kregen bedrijven de eerste rekeningen tot terugbetaling hiervan toegestuurd. Je zou dan ook verwachten dat 2022 een slachtveld zou zijn op merkengebied. Maar die bleef uit. Robbert van Loon en Richard Otto, auteurs van het boek Verdwenen Merken, hielden traditiegetrouw wel de kranten in de gaten en noteerden de meest spraakmakende verdwijningen. Het resulteerde in een lijst met bier en bits, met een herenclub en hits…

Toen corona ons massaal binnenhield zochten podiumdieren als cabaretiers en theatermakers hun vlucht naar alternatieve vormen om het grote publiek te vinden. TheaterThuis was zo’n alternatief; een streamingdienst met on demand cabaret-, kleinkunst-, musical- en theaterregistraties. Om op te boksen tegen de grote streamers als Netflix en Amazon, die in cabaret al hun weg hebben gevonden, onderscheidde TheaterThuis zich met eigen content. Het interviewprogramma ‘Theatergasten’ was daar een voorbeeld van. Het al die tijd zo gemiste grote publiek bleef echter weg. Met slechts 3000 abonnees, die maandelijks 9,95 euro of jaarlijks 99,95 euro neertelden, bleef TheaterThuis verre van haar eigen doelstellingen. Want om het platform écht goed te vermarkten hadden de eigenaren naar eigen zeggen ‘een miljoen per jaar’ nodig. In februari dit jaar voltrok het drama zich en sloten de coulissen van TheaterThuis voorgoed.

Ingehaald door de tijd

November jongstleden ontviel ons voormalig hitzanger Aaron Carter. Dit ‘broertje van’ was in ons land bekend van hits als ‘Crazy Little Party Girl’, dat als 9e nummer stond vermeld op Hitzone 1. Dit door muziekzender TMF bedachte CD-concept startte in 1998 als spin-off van haar gelijknamige TV-programma en kwam uit in een tijd dat Spotify en YouTube nog toekomstmuziek waren. Hitzone was dan ook een regelrechte hit te noemen. Dat succes was mede te danken aan de unieke samenwerking van verschillende platenmaatschappijen. Zo konden zowel zij als TMF álle grote hits in de etalage op één CD plaatsen. Bij Hitzone 25 kregen kopers er voor het eerst ook een dvd met videoclips bij en vanaf Hitzone 44 werd er overgestapt naar dubbel-cd’s voor nog meer muzikale hitsessies. Precies 24 jaar na lancering van de eerste editie is er begin dit jaar met Hitzone 100 een eind gekomen aan de succesreeks van weleer.

Integrereren het antwoord op stijgende kosten

In het jaar dat artificial Intelligence doorbrak in onze huiskamers, kon je als échte techliefhebber van het eerste uur nog altijd de hardcopy edities van PCM Magazine op je deurmat verwachten. Het Personal Computer Magazine had haar oorsprong in tijden dat ‘computeren’ nog een spannende hobby was en gold als een van de oudste magazines op techgebied. Maar voor de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van computers, smartphones, gaming en internet hoef je eigenlijk alleen nog maar op dat laatste medium te kijken. Het waren echter niet enkel de steeds minder accurate content, teruglopende verkoopcijfers en een vergrijsde doelgroep die de das om deden van PCM Magazine. Ook door de stijgende prijzen van grondstoffen zoals papier en toenemende productie- en verzendkosten kwam het merk in zwaarder weer. Deze zomer is de stekker uit het merk getrokken en is het abonneebestand gecontrol-C’d en control-V’d naar ComputerTotaal, dat door dezelfde uitgever (Reshift) wordt uitgegeven.

Vingertje Johan Derksen werkt niet

Johan Derksen is met de kaarsrel debet aan een van de meest spraakmakende TV-momenten van 2022. Maar al ruim 11 jaar geleden wilde heel Nederland hem massaal van de buis hebben. Ditmaal niet vanwege een uit de bocht gevlogen anekdote, maar door een van de meest irritante commercials van dit millennium. Met ‘Wakker Worden mensen!’ denderde hij de huiskamers binnen, waarna een indringend vingertje werd begeleid door de drie legendarische woorden; ‘Ik zeg doen!’. Het duurde echter nog tot 2022, hét jaar van de energiecrisis, tot de afzender van deze commercial verdween. De in 2005 opgerichte Nederlandse Energie Maatschappij gaat na een al eerdere fusie met Budget Thuis vanaf november dit jaar verder onder de, voor toch slechts weinigen toepasselijke, nieuwe merknaam Budget Energie. 

Bier-arena

In het jaar dat de horeca éindelijk weer voluit open kon en de bierverkopen ruim 13% hoger lagen dan vorig jaar was er een merk dat de tap juist dichtdraaide. Menig pilsmerk gaat tot wel honderden jaren terug volgens etiket, maar het inmiddels verdwenen merk Kornuit werd pas in 2013 gelanceerd als hét jongerenmerk van Grolsch. Want met haar zachte afdronk zou het een ideaal pils zijn voor een avondje stappen met ‘kornuiten’. Het was het merk dan ook een doorn in het oog dat juist die kornuiten de hoofdrol hadden in commercials van Lidl’s eigen biermerk Kordaat. Deze vergelijkingen leidden dan ook tot menig rechtszaak waarbij het eerder geboren biermerk Kornuit haar goedkopere equivalent tot naamsverandering probeerde te dwingen. In 2020 staakten de merken echter plots deze strijd. Begin 2022 werd bekend dat Kornuit als merknaam helemaal stopt, zodat het moederbedrijf Asahi Group in Nederland haar focus kan leggen op de twee merken waarin het de meeste proostmomenten mee verwacht; Grolsch en Peroni. Daar zal bij Lidl nog weleens stilletjes op geproost worden.

Uitgekleed

Het was met het al eerder verdwenen merk YabYum misschien wel de beroemdste seksclub van Nederland; Club Diana in Zundert. De reden tot sluiting was volgens broers Jan en Ruud Siemons dat ‘er in Nederland niet meer aan dames te komen is die nog belasting willen betalen’. En zo maakte het al ruim 44 jaar bestaande familiebedrijf niet alleen de riemen, maar ook de tongen los. Club Diana werd door Frans en Corrie Siemons, de ouders van de broers in 1978 opgericht en trok op de grens met België een internationaal publiek. Een publiek dat echter steeds vaker zocht naar een vruchtbaar samenkomen in de illegale prostitutie. Het gebrek aan coronasteun kleedde de broers verder uit, in jaren dat er al zo weinig in kwam. Het waren echter niet alleen de bevlekte lakens, maar ook de pedalen waar de familie Siemons furore mee maakte. Als profwielrenner reed Jan in totaal vijfmaal de Tour de France en de ouders scoorden in de wielerwereld onder andere met de door Diana gesponsorde dubbeldekkerbus, van waaruit bij grote tours pannenkoeken werden geserveerd aan de wielrenners. Hoe de cooling downs waren hierbij zal menig sporter weten, maar zullen slechts weinigen bekend maken. 


Bureaus

Media

Economisch