FRED & FARID: dit zijn de trends die je niet mag missen in 2023

11-01-2023 (09:30) - Marketing

FRED & FARID blikt na een onvoorspelbaar 2022 vooruit op een al even onvoorspelbaar 2023. Welke trends nemen we mee en waaraan mogen marketeers absoluut niet voorbij gaan?

#1 Het internet is veranderd.. en niet zo'n beetje ook 

The internet is here to stay, forget about the internet. Over het algemeen vervangen in 2023 social media - vooral Instagram en TikTok - het internet als informatiebronnen over trends, producten, levensstijlen, enz. voor iedereen. Merken moeten zich dus aanpassen.
"Informatie gedeeld door merken moet creatief, en engaging en het moet iets teveoegen", stelt Keren Ge, Head of Strategy bij FRED & FARID Shanghai. "Merken moeten harder werken om consumenten aan zich te binden. Ze moeten iets te zeggen hebben, en het moet een evenwicht vinden tussen verrassend en informatief." Storytelling is essentieel; games en andere tweerichtingsinteracties zijn ook populair bij consumenten: "Consumenten verwachten dat je naar hen toe gaat.” Dat betekent data gebruiken om te vinden waar de mensen die je wilt bereiken, te vinden zijn (TikTok? Instagram? E-mail?).

#2 Geld uitgeven verandert, het voelt een beetje tegenstrijdig 

Gewoonten ontwikkeld tijdens Covid lockdowns, gekoppeld aan post-Covid inflatie en stijgende rente hebben een reset in consumentengedrag tot gevolg gehad. Kwaliteit wordt belangrijker dan kwantiteit. Consumenten kopen misschien minder, maar ze geven meer uit aan de artikelen die ze wel kopen. "Het komt deels door de wens om afval te beperken en klimaatverandering tegen te gaan," zegt Chelsea Steiger, creatief directeur bij FRED & FARID Los Angeles, "maar consumenten zijn ook op zoek naar koopjes, waarschijnlijk vanwege een inflatoire knauw, dus het is geen verrassing dat we een opleving zien in de populariteit van afgeprijsde artikelen."  

#3 hernieuwde vraag naar reizen



The Economist noemt het "post-lockdown 'revenge' tourism", en voorspelt dat de uitgaven van reizigers bijna weer op het niveau van 2019 zullen komen (grotendeels omdat de inflatie de prijzen heeft opgedreven).
The Economist voorspelt ook dat we 1,6 miljard internationale toeristische reizen zullen zien, maar dat is nog steeds onder het niveau van 1,8 miljard in 2019 vóór de crisis. Feng Huang, CEO/Partner en Executive Creative Director FRED & FARID Shanghai.: "Bovendien denken we dat zakenreizen achter zullen blijven omdat bedrijven in 2023 op de kosten zullen letten."

#4 Sociale zorgen en zorgen om milieu nemen toe

Consumenten kijken naar merken voor richting; om hen te laten zien hoe te handelen en welke wegen te bewandelen in deze verwarrende tijden. Een voorbeeld: consumenten willen steeds vaker dat merken verantwoorde keuzes maken in hun aanbod en productie. "Hergebruik, vermindering, recycling is belangrijk voor de consumenten van nu.”
En een ander voorbeeld: inclusiviteit en diversiteit worden verplichte onderwerpen voor consumenten. "Ze verwachten dat merken deze principes integreren in hun eigen interne beleid, zoals aanwerving, strategie, enz.", zegt Jalila Levesque, Head of Global Communications en Partner bij FRED & FARID.
Dit is meteen ook een waarschuwing voor marketeers. "Als we willen slagen in deze omgeving, zullen we onze eigen mediateams moeten herzien, op zijn minst om er zeker van te zijn dat onze beslissingen over media-aankopen worden genomen door een groep die echt de consumenten vertegenwoordigt, die we willen aantrekken."

#5 Virtual Reality wordt echt

Inmiddels is iedereen zo'n beetje betrokken bij Zoom-vergaderingen en videogames, die beide dienen als instapplatform voor een meer virtuele wereld waaraan we Covid te danken hebben. Maar zal het idee van werken en spelen in virtuele werelden ook daarna aanslaan? "2023 zal enkele antwoorden geven omdat een aantal techbedrijven vooruitgang boekt in deze ruimte," meent Laurent Leccia, Executive Creative Director en Partner bij FRED & FARID New York.
Apple zal bijvoorbeeld zijn eerste headset lanceren en Meta (het moederbedrijf van Facebook) beslist of het zijn strategie zal veranderen: Mark Zuckerberg zette hoog in op de Metaverse, maar succes bleef tot nu toe uit en de aandelenkoers van het bedrijf daalde in 2022 meer dan 60%.
Dan is er ChatGPT (Generative Pre-Trained Transformer), een prototype van een op dialoog gebaseerde AI (kunstmatige intelligentie) chatbot, die natuurlijke menselijke taal kan begrijpen en mensachtige geschreven tekst kan genereren. Dit AI-systeem is getraind op een grote hoeveelheid tekst van het internet en is ontworpen om informatie te verstrekken en vragen van klanten te beantwoorden, aanbevelingen te doen en geautomatiseerde chatbots te creëren.

#6 Nieuwe tech, meer verwarring

Consumenten zijn nog steeds onzeker over de nieuwe realiteit en hoe die werkt: uit een studie van GBT Global blijkt dat 27% van de mensen denkt dat NFT's een soort cryptomunt zijn (….).
NFT's of "non-fungible tokens" zijn unieke cryptografische tokens die real-world items zoals kunstwerken en onroerend goed kunnen vertegenwoordigen, of zelfs de identiteit van een individu, eigendomsrechten en meer. NFT's kunnen het kopen, verkopen en verhandelen van deze reële activa efficiënter maken en de kans op fraude verkleinen omdat ze op een blockchain bestaan en niet kunnen worden nagemaakt. NFT's als de Mona Lisa: onvervangbaar, zonder echt equivalent. 

#7 Meer kansen voor creativiteit

Het zijn niet alleen de consumenten die een beetje verloren zijn. Kristen King, Managing Director bij FRED & FARID New York: "Ook merken lopen achter in de nieuwe ruimte die NFT’s kunnen scheppen."
Op dit moment gebruikt maar een handvol luxemerken NFT's en de Metaverse als onderdeel van hun marketingstrategie. Maar: het is een virtueel land vol mogelijkheden, denkt het team van FRED & FARID.
"VR en de metaverse maken het mogelijk om verschillende vormen van content te omarmen. Het is een arena waarin marketeers echt creatief kunnen worden.”

 


Bureaus

Media

Economisch