Linkbuilding: do’s en don’ts

Linkbuilding: do’s en don’ts

27-12-2022 (16:19) - Marketing

Heb je al vaak over linkbuilding gehoord, maar ben je daar nog niet actief mee bezig? Dan is het slim om daar verandering in te brengen als je met je website graag hoger in de zoekresultaten verschijnt. Om successen te behalen door je linkbuildingstrategie is het van belang dat je weet hoe je dit het beste aanpakt. Om jou daar een beter beeld van te geven zetten wij de do’s en don’ts van linkbuilding hieronder op een rijtje.

De do’s bij linkbuilding

Om hoger te ranken in de zoekresultaten is het ten eerste handig om op zoek te gaan naar websites die aansluiten bij je eigen branche. Als je graag mooie resultaten behaalt met je linkbuilding, is het daarnaast van belang dat je content van hoge kwaliteit op je website plaatst. Hoe relevanter de content op je website, hoe groter de kans dat andere websites naar je willen linken.

Wat ook een aanrader is op het gebied van linkbuilding is om blogartikelen en advertorials te schrijven over je product of dienst. Bouw daarnaast een divers linkprofiel op, zodat er een natuurlijk patroon ontstaat. Als je een natuurlijk linkprofiel hebt, zien zoekmachines dat als iets positiefs. Verstandig is daarnaast om niet alleen te linken naar de homepagina van je website. Wissel pagina’s juist met elkaar af, zodat bezoekers via een backlink niet alleen maar op je homepage terechtkomen.

Een succesvolle linkbuildingstrategie opzetten is een tijdrovend proces, zeker als je hier nog geen kennis van hebt. Je linkbuilding uitbesteden is dan een goed idee. Laat je je linkbuilding door specialisten doen, dan ben je ervan verzekerd dat het op een effectieve manier gebeurt. Experts op dit gebied weten als geen ander wat nodig is om positieve resultaten te behalen. Naast dat je profiteert van de expertise van specialisten, bespaar je ook tijd en geld met het uitbesteden van je linkbuilding.

De don’ts bij linkbuilding

Wil je voor een lange tijd profiteren van een hoge ranking in zoekmachines, dan zijn er ook een aantal dingen om bij linkbuilding beter niet te doen. Een echte don’t is om links te verkrijgen die van onbetrouwbare websites komen. Dat is negatief voor de autoriteit van je website. Een veelgemaakte fout is bovendien het vergaren van heel veel nieuwe links in een korte tijd. Tegenwoordig gaat kwaliteit boven kwantiteit en daarom is het verstandig om te focussen op de kwaliteit van je links in plaats van het aantal. Betalen voor links van slechte kwaliteit is ook een no-go.

Zoals je hierboven hebt gelezen heeft linkbuilding dus zowel een aantal do’s als don’ts. Om beter te ranken in zoekmachines, meer websitebezoekers te verkrijgen en je omzet te verhogen is het belangrijk om een goede aanpak te hanteren. Nu je meer weet over wat wel en niet handig is om te doen, is het makkelijker om te werken aan een succesvolle linkbuildingstrategie. Als je met je website graag meer focust op SEO, dan is linkbuilding in ieder geval onmisbaar. Niet voor niets is het nog steeds één van de belangrijkste SEO-componenten!

 

 


Bureaus

Media

Economisch