Millennials en gezinnen grootste klanten flitsbezorgers

11-01-2022 (12:51) - Marketing

Millennials en jonge gezinnen zijn de grootste klanten van flitsbezorgers in Nederland. Die bestellen overwegend dagelijks, wekelijks of meerdere keren per maand. Senioren die geen blootstelling aan corona willen, gebruiken de fietsbezorgers graag om niet naar de supermarkt te hoeven.
 
Dat zijn enkele nieuwe inzichten die consumentonderzoek van Memo2 aan het licht brengen. Het bureau doet onderzoek naar hoe de diensten van bedrijven als Flink, Getir en Gorillas worden ervaren en gebruikt. Het blijkt dat er een jaar na introductie van deze nieuwe boodschappendiensten twee soorten klanten zijn: de sporadische passant en de fan. De ene groep, 41 procent van de respondenten, laat af en toe eens een boodschapje komen. De andere groep doet dat misschien wel wekelijks of vaker.
 

Wanneer wordt er besteld?

Er zijn verschillende momenten waarop Nederland de flitsbezorger invliegt. Directeur Marcel Vogels van Memo2: "Nederland bestelt vooral in de avond bij de flitsbezorger. Daarna volgen de middag, in de ochtend en in de nacht. Maar er zit wel verschillen tussen groepen. Met name millennials bestellen 's avonds bij flitsbezorgers (61%), alleenstaanden bestellen ook vaak in het weekend (28%), 65-plussers bestellen het meest in de middag (46%) en in de nacht wordt vooral besteld door mannen tussen en 18 en 34 jaar (29%)."
 

Boodschappenlijstje

Voor welke producten blijven we thuis en laten we een flitsbezorger invliegen? Over het algemeen zijn snacks de populairste categorie, daarna volgen frisdrank, sappen, koffie en thee en de categorie groente en fruit. Alcoholische versnaperingen staan ook vaak op het boodschappenlijstje als Nederland een beroep doet op de flitsbezorger. Vooral jongeren (23%) bestellen deze categorie, terwijl ouderen juist diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden laten bezorgen (27%).
 
De bedrijven Flink, Getir en Gorillas hebben vorig jaar elk een miljard euro of meer aan venture capital opgehaald. Dit geld wordt gebruikt om zo snel mogelijk markten (steden) te ontsluiten en met reclameacties marktaandeel te kopen. Beleggers leunen nu achterover om te zien welk bedrijf het slimst in de executie is, klanten weet te behouden en richting de toekomst de meeste potentie heeft.
 
Daarnaast is het ook afwachten hoe supermarkten en maaltijdbezorgers zullen omgaan met de opkomst van deze nieuwe marktpartijen. Die leggen namelijk potentieel nieuwe behoeftes van de consument bloot. Jumbo Supermarkten wacht niet af en sloot onlangs een marketing- en distriburiepact met Gorillas. De details van de samenwerking moeten nog worden ingevuld.
 

 


emerce.nl

Bureaus

Media

Economisch