Nederlanders enthousiast over technologie bij het winkelen van mode

Nederlanders enthousiast over technologie bij het winkelen van mode

17-10-2024 (16:37) - Marketing

Nederlandse consumenten staan open voor technologische innovaties bij het winkelen van mode. Dat blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door iVOX in opdracht van Zalando.* Ondervraagde consumenten kijken vooral uit naar hulpmiddelen om de juiste maat te vinden. Verder zijn het virtueel passen van kleding en schoenen de populairste innovaties onder Nederlanders, zowel in fysieke winkels als online.

Daarnaast blijkt dat ongeveer een derde interesse heeft in AI-gebaseerd winkeladvies en gepersonaliseerde aanbevelingen. Deze uitkomsten worden tegelijkertijd bekendgemaakt met de lancering van een nieuwe virtuele paskamer van Zalando en Levi’s die voor het eerst gebruikmaakt van de eigen afmetingen van de klant. Dit volgt kort op de introductie van de AI-gebaseerde Zalando Assistant in Nederland en andere markten. Deze innovaties zorgen ervoor dat klanten sneller producten vinden die hen bevallen en kunnen helpen het aantal retouren te verminderen. 

Makkelijker en met meer vertrouwen

Consumenten tonen veel interesse in technologieën die hun winkelervaring vereenvoudigen, vooral als het gaat om het vinden van de juiste pasvorm. Meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (69%) zegt de mogelijkheid te missen om kleding te passen tijdens het online winkelen, wat maakt dat dit het meest gemiste aspect is ten opzichte van fysiek winkelen

Innovaties bieden niet alleen gemak, maar versterken ook het vertrouwen van consumenten, vooral wanneer het aankomt op het kiezen van de juiste maat. Zo’n 64% van de Nederlanders geeft aan te vertrouwen op maattabellen en klantbeoordelingen om de juiste maat te bestellen. Meer dan de helft (52%) zou een virtuele paskamer of augmented reality gebruiken om makkelijker de juiste maat en pasvorm te vinden.

Nieuwe virtuele paskamer

Om klanten een nog gepersonaliseerde ervaring te bieden en een nog beter maatadvies te geven, heeft Zalando zijn virtuele paskamer verder verbeterd. Voor het eerst kunnen klanten een 3D-model creëren op basis van hun eigen lichaamsafmetingen, wat zorgt voor een nog preciezere weergave van hoe de kleding valt.

Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics: “De bevindingen van het onderzoek bevestigen dat innovaties en personalisatie alleen maar belangrijker worden in retail. Nederlanders willen dat merken een hoogwaardige en inspirerende winkelervaring aanbieden. Zalando neemt hier een leidende rol in door te blijven innoveren en nieuwe standaarden te zetten voor het winkelen van mode, lifestyle en beauty. Het belang van dit soort innovaties is groot: ze helpen klanten bijvoorbeeld relevante artikelen sneller te vinden en ze dragen bij aan het verminderen van retouren.
De onlangs gelanceerde AI-gebaseerde Zalando Assistant in Nederland en andere markten is een sterk voorbeeld op het gebied van gepersonaliseerd modeadvies. Ik ben ook zeer trots dat we nu samen met Levi’s een nieuw project van Zalando’s virtuele paskamer lanceren, ditmaal gebaseerd op de persoonlijke afmetingen van de klant.''

* Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau iVox. Het bedrijf nam de enquête af onder 1.000 Nederlandse consumenten tussen 27 september 2024 en 3 oktober 2024. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De percentages in dit persbericht zijn naar onder afgerond wanneer het eerste decimaal 4 of lager was en naar boven afgerond wanneer het decimaal 5 of hoger was.  


Bureaus

Media

Economisch