
Populariteit bibliotheek in de lift door duurder dagelijks leven
Door stijgende kosten in het dagelijkse leven, wordt de bibliotheek steeds populairder. Dat blijkt uit het Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In de ranglijst van boekaanbieders staat de bieb al enkele jaren op plek drie, achter bol en Bruna, maar het gat met de nummers één en twee wordt steeds kleiner.
Door de langdurige inflatie wordt het kopen van boeken voor veel mensen te duur, waardoor lenen opnieuw in de lift zit. Daarnaast organiseren bibliotheken een alternatief programma voor jong en oud, met als gevolg dat deze publieke plek herontdekt wordt.
Sympathieke concurrent theaters
"Wanneer je nu de bibliotheek inloopt, zie je veel meer verschillende leeftijdsgroepen dan 10 jaar geleden. Toen waren het vooral moeders met jonge kinderen. De fanclub van de bibliotheek bestaat nu primair uit jongvolwassenen. Ook onder gepensioneerden is de bibliotheek bovengemiddeld populair. Daarmee heeft jong en oud de bibliotheek weer omarmd", aldus merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten.
Beerda: "Je ziet dat de bibliotheek zich ontwikkelt naar een hedendaags buurthuis en daarmee een bredere bevolking aanspreekt. Jongvolwassenen zien de bieb vooral als een mooie, rustige én goedkope plaats om iets te leren. Gepensioneerden ervaren deze als een sympathieke, innovatieve ontmoetingsplek. Door de bredere programmering met veel ontspannende programma’s is de waardering voor de bieb onder de verschillende leeftijdsgroepen sterk gegroeid. Zo is de bibliotheek met zijn culturele programmering nu een sympathieke concurrent van de theaters."
Ranglijst
Merkkracht van verkopers & uitleners van boeken in 2025 (+ positie in 2016)
(1) bol
(2) Bruna
(3) de Bibliotheek
(4) Primera
(5) De Slegte
(-) Spotify
(-) Storytel
(-) Kobo
(-) BoekenVoordeel
(-) ReadShop
(-) Libris
(9) Bookchoice (voorheen Elly’s Choice)
(8) Donner
(-) Paagman
(-) Athenaeum Boekhandel
(-) Scheltema
(10) Van der Velde Boeken
*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding