
The Romans lanceert onderzoek Feel the Earn
The Romans lanceert in samenwerking met Crowd DNA een nieuw rapport: ‘Feel the Earn’. Het rapport is gebaseerd op de veronderstelling dat ‘earned first’ en ‘getting into culture’ briefings hun richting hebben verloren.
Campagnes die de aandacht trekken genereren veel waarde en authenticiteit, maar veel merken hebben moeite om die in de praktijk van de grond te krijgen. ‘Feel the Earn’ bouwt op inzichten van CMO’s en toonaangevende creatieven over de hele wereld en laat zien hoe creatieve PR geïntegreerde campagnes tot nieuwe hoogten brengt en merken hun plek (en doelgroep) helpt vinden in cultuur. Niet van buiten naar binnen, maar organisch verdiend, van binnenuit.
Resultaat van twee trends
‘Feel the Earn’ is het resultaat van twee trends die The Romans signaleerden. De eerste is een stevige groei in briefings van opdrachtgevers met de expliciete vraag om een ‘plek in de cultuur’ te bemachtigen. De tweede trend is dat steeds minder organisaties zelf betrokken zijn bij de cruciale opstartfase van geïntegreerde briefings. Voldoende reden om te onderzoeken wat CMO’s nu echt uit de ‘earned first’ campagne van hun dromen zouden willen halen – en hoe ze dat kunnen bereiken.
Sophie Nicholson, Partner bij The Romans Amsterdam: “Zonder te veel weg te geven: de resultaten van de survey zijn redelijk alarmerend. CMO’s gaven toe dat hun ‘earned first’ campagnes onvoldoende resultaat boeken en beloften om 'culture shaper' te worden niet worden waargemaakt. Ook zien ze een duidelijke kloof in het creatieve proces voor ‘earned first’-specialisten.”
“Wij staan bij The Romans Amsterdam elke dag op met het doel om de juiste mensen op de juiste plek over je merk te laten praten. En we geloven dat je de echte cultuur in de uithoeken vindt. Dat is precies waarom we briefings die kant op leiden. Dit rapport helpt ons een pad te effenen naar waar ‘earned’ campagnes daadwerkelijk kunnen werken. En dan toch een spoiler: dat vereist ‘earned first’-expertise en draait allemaal om samenwerking,” aldus Nicholson.
In samenspel met de culturele inzichten en strategen van Crowd DNA, werden toonaangevende creatieven en CMO’s geïnterviewd om diepgaand begrip te krijgen van de plek die PR op dit moment heeft aan de geïntegreerde tafel en de houding ten op zichte van ‘earned first’ en ‘culture’ campagnes.
Maxi Werkle, Associate Director of Culture Strategy bij Crowd DNA: “Toen The Romans ons benaderden, wisten we: ‘dit is een onderzoeksproject dat we niet kunnen laten liggen.’ De interviews gaven ons uiteenlopende perspectieven met een duidelijke rode draad: dat ‘earned’ essentieel is voor geïntegreerde campagnes en dat wanneer ‘earned’ vanaf het begin onderdeel is van het creatieve proces, de schaalbaarheid over alle kanalen toeneemt. De rol van PR in het creatieve traject moet dus serieus worden heroverwogen.”
Je bekijkt hier het rapport in 2 minuten en downloadt het complete rapport hier.