Tjolk komt weer terug
06-10-2009 (00:00) - Marketing
Kinderdrank Tjolk is bezig aan een comeback. Het zuiveldrankje, bekend van de beeltenissen van een aap, konijn en beer op de pakjes, verdween in de jaren tachtig uit de winkels. Begin komend jaar zou een terugkeer gepland staan, althans zo meldt de website Tjolkkomtweerterug.nl.
Initiatiefnemer van de wederopstanding van Tjolk is ondernemer Sjoerd Stouten. In 2008 kocht hij de merknaam Tjolk over van Friesland Foods. Samen met partner Bas de Boer wil hij Tjolk januari 2010 weer in de winkels hebben liggen. 'Wij hebben een enorme passie voor merken. Friesland zelf wilde Tjolk niet herintroduceren. Wij merkten echter dat er nog heel veel mensen waarde hechten aan dat label.'
Met alle merkrechten op zak en financiële steun van enkele investeerders, maakt Stouten nu afspraken met leveranciers en producenten. 'We hebben net een gesprek gehad met een verpakkingenbedrijf. Ook hebben we al contact met fabrieken die het drankje moeten gaan maken. In Nederland kunnen eigenlijk alleen Friesland en Campina (inmiddels een fusiebedrijf, red.) dit, vandaar dat we nu contact hebben met producenten in Duitsland, Frankrijk en België.'
Veel mensen kennen Tjolk nog van de reclames in weekblad Donald Duck. Maar de herintroductie moet niet alleen maar appelleren aan nostalgische gevoelens, zegt Stouten. 'We willen Tjolk ook onderscheidend maken, door het zo organisch mogelijk te produceren.'
Naast de smaken van weleer, wil Stouten ook nieuwe varianten introduceren. 'Dat soort vernieuwingen willen we brengen in een directe communicatie met mensen. Zo gaan we via onze Twitter-account mensen vragen om de nieuwe smaken te testen.'