
AI-campagne van Bruna even geloofwaardig als traditionele variant
AI kan geloofwaardig geïntegreerd worden in campagnes, zonder dat de merkbeleving en effectiviteit daaronder lijdt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Talpa Media naar effectiviteit van de zomercampagne van Bruna. De inzichten maken deel uit van Talpa Media’s ConnectLab, waarbinnen nieuwe technologieën in de praktijk worden getest.
Om mensen gedurende de vakantie massaal aan het lezen te krijgen, lanceerden Bruna en Talpa Media dit jaar een zomercampagne. De marketingmix was divers: van folders, social posts tot een AI-gegenereerde tv-spot en billboard. De campagne richtte zich niet alleen op zichtbaarheid, maar vooral op het versterken van de merkbeleving. De uitingen bereikten in totaal 6,7 miljoen Nederlanders.
Kijker ziet geen verschil
Uit effectmeting door DVJ Insights en Media Reverse blijkt dat de AI-uitingen spontaan werden geassocieerd met zomerse thema’s als vakantie en strand. Slechts één op de vijf respondenten gaf na doorvragen aan dat de spot of het billboard door AI was gemaakt, terwijl bijna de helft het verschil niet wist.
"Met deze campagne hebben we laten zien dat vernieuwing perfect samengaat met het vertrouwde gevoel dat mensen bij Bruna hebben", aldus Hanneke Berghoef, Hoofd Marketing & Communicatie bij Bruna. "Het feit dat consumenten de AI-uitingen als vanzelfsprekend accepteerden, geeft ons vertrouwen om te blijven experimenteren met nieuwe creatieve middelen."
Ander AI-onderzoek
Deze resultaten sluiten aan bij eerder onderzoek dat Talpa Media samen met DVJ Insights uitvoerde, waaruit bleek dat AI-geproduceerde tv-billboards net zo effectief zijn en even positief worden gewaardeerd als traditionele creaties. Er werden geen significante verschillen gevonden in merkherkenning, waardering of geloofwaardigheid, terwijl slechts een derde van de kijkers correct herkende dat de uitingen met AI waren gemaakt. AI-content, mits van hoge kwaliteit, kan dus net zo impactvol kan zijn als reguliere producties.
Klik hier voor de onepager van Bruna met meer inzichten in het effectmeting-onderzoek.