
Meerderheid huis-aan-huiskranten schrapt 15% bureaucommissie
Vanaf 1 januari 2026 hanteert een groot aantal uitgevers van Huis-aan-Huiskranten geen 15% bureaucommissie meer. Deze wijziging volgt het beleid van andere mediatypen, zoals radio, televisie, outdoor, print en online, die deze commissie al enkele jaren geleden hebben afgeschaft.
De beslissing van die uitgevers om de bureaucommissie te schrappen is genomen in lijn met de marktontwikkelingen. Huis-aan-Huiskranten waren nog het enige mediumtype dat deze vorm hanteerde nadat andere partijen deze korting al in 2019 of eerder hadden afgeschaft.
De bureaucommissie was lange tijd een belangrijke inkomstenbron van mediabureaus. Wanneer zij advertentieruimte inkochten bij een uitgeverij, hield het bureau een standaardpercentage over dat bedrag. Tegenwoordig werken bureasu vaker met transparantie fee-structuren of vaste tarieven, waardoor de commissie als ouderwets wordt gezien.
Bart de Vries, Managing Partner van HYPR is blij met deze maatregel. "Nu Huis-aan-Huiskranten via HYPR door steeds meer nationale adverteerders worden gevonden, zorgt de 15% bureaucommissie alleen maar voor verwarring, omdat wij nog het enige massamedium waren die deze hanteerde. Voor HYPR past dit volledig in ons beleid om Huis-aan-Huiskranten nog toegankelijker te maken voor nationale adverteerders."