Toezichthouder: advertentiebranche moet direct stoppen met online volgen bezoeker

08-02-2022 (10:00) - Marketing

Het gros van de Nederlandse websites (80%) moet per direct stoppen met een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De wijze waarop die nu worden verzameld, is in strijd met de Europese privacywetgeving. De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken.

Het advertentiesysteem is ontwikkeld door reclamevakorganisatie IAB Europe, waarbij consumenten via een pop-up toestemming geven om hun surfgedrag te laten volgen. Websites gebruiken de verzamelde data van een bezoeker om advertentieruimte toegespitst op deze consument te veilen. In 2020 bedroeg de marktwaarde van de Europese digitale-advertentiebranche €69 miljard, aldus IAB Europe. De brancheorganisatie vertegenwoordigt onder meer mediabureaus, uitgevers, mediabedrijven als RTL en techbedrijven als Google, Meta, Microsoft en TikTok.


Targeting

De Autoriteit Persoonsgegevens raadt Nederlandse marktpartijen aan om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers: "Het is de vraag of andere systemen die gebruikers volgen en data van bezoekers doorverkopen, wel aan de privacywet AVG voldoen. Dat zou onderzoek moeten uitwijzen. Het veiligst is om op zoek te gaan naar een alternatief voor zulke systemen." Als alternatief noemt de toezichthouder het plaatsen van advertenties gebaseerd op de doelgroep van een site, een methode die bestaat naast gericht adverteren. "Dat is heel simpel: bij een filmpje over klussen een advertentie voor een bouwmarkt. Bij een artikel over voetbal een advertentie voor een sportwinkel", stelt een woordvoerder van de AP.


Besluit

IAB Europe betwist de uitleg van de Autoriteit Persoonsgegevens dat er gestopt moet worden met zijn systeem vanwege de privacyschending. in het Belgische besluit is "geen verbod" te lezen, zegt de brancheorganisatie in een reactie. IAB Europe herhaalt de belofte van vorige week dat het in zes maanden aan de privacywet zal voldoen. Volgens de instelling is er "geen betrouwbaar, soortgelijk initiatief" voor haar systeem. Vooral kleinere uitgevers zouden de dupe worden als de methode om mensen online te volgen wegvalt.

Grote adverteerders vrezen inmiddels voor boetes van toezichthouders en claims van privacyorganisaties, zegt Ruben Schreurs, chief product officer van media-adviesbureau Ebiquity. Dit in Londen genoteerde bedrijf werkt voor grote wereldwijde adverteerders zoals Sony en Nestlé: "Klanten van ons bereiden zich hierop voor." Schreurs zegt dat een "vloedgolf aan rechtszaken of een massaclaimzaak" dreigt.

Advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, van Bureau Brandeis, zegt dat "de partijen die aan het systeem hebben verdiend zich zorgen moeten maken". De zaak bij de Belgische toezichthouder is aangekaart door onder meer privacygroepen. "Het zou me niet verbazen als een van hen naar de rechter stapt", stelt Alberdingk Thijm.


Fout bij de dataverwerking

IAB Europe kwam in 2018 met de methode die nu tot zoveel commotie leidt. Er zijn meer partijen die via de pop-up voor cookies vragen of ze internetgebruikers mogen volgen, maar bij IAB Europe ging het mis bij de dataverwerking, aldus de Belgische privacywaakhond. De verzamelde informatie bleek door een koppeling met een eigen cookie van IAB Europe tot de persoon te herleiden.

Volgens Stefan Havik, directeur digital development van uitgever DPG Media, is het systeem van IAB Europe "in de basis goed". Hij legt uit dat er anders op honderden verschillende manieren toestemming gevraagd zou moeten worden. "Ik vind het ook wat een te nauwe interpretatie om te zeggen dat de gegevens tot een persoon zijn te herleiden." Havik verwacht dat IAB Europe met een oplossing kan komen voor het systeem. DPG Media, dat lid is van IAB Europe, zegt het systeem in de toekomst los te laten ten faveure van advertenties gericht op de ingelogde bezoekers van zijn sites.

De Nederlandse belangenvereniging voor internetadverteerders VIA wijst erop dat er al een middenweg wordt gezocht tussen persoonlijk en op doelgroep adverteren. Onder meer Google probeert dit model uit met 'Topics'.

https://fd.nl/tech-en-innovatie/1429434/toezichthouder-advertentiebranche-moet-direct-stoppen-met-online-volgen-bezoeker

Bureaus

Media

Economisch