Tweede serie van Six Minute Stories
01-10-2018 (11:49) - Marketing
Six Minute Stories, een initiatief van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, strikt in haar tweede seizoen acht nieuwe schrijvers om jongeren aan het lezen te krijgen. Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit: zes minuten fictie lezen is de snelste manier om je stressniveau te verlagen. Onder anderen Tim den Besten, Herman Koch, Anna Drijver en Mano Bouzamour schreven dit jaar de verhalen.
Tal van onderzoeken tonen aan dat lezen mentale rust creëert. Onderzoek van de University of Sussex toonde aan dat slechts 6 minuten lezen het stressniveau met 68% verlaagt. Daarom introduceerde zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid in 2017 Six Minute Stories. Een initiatief dat met name millennials motiveerde om zes minuten te lezen en even uit de waan van de dag te stappen. Met een bereik van 1,2 miljoen werden de acht boekjes - van onder anderen Lize Spit, James Worthy, Hanna Bervoets en Pepijn Lanen - op grote schaal gelezen. Reden genoeg voor de zorgverzekeraar om een tweede serie te lanceren.
Na het succes in 2017 benaderde de zorgverzekeraar dit jaar acht nieuwe schrijvers - van gevestigde namen tot jong talent. Niemand minder dan Herman Koch, Thomas Olde Heuvelt, Marieke Lucas Rijneveld, Elfie Tromp, Mano Bouzamour, Anna Drijver, Niña Wijers en Tim den Besten schreven een uniek en nieuw verhaal van zes minuten.
Gratis boekjes
17 september is het eerste boekje verschenen en hieropvolgend verschijnt wekelijks een nieuw boekje, dat gratis verkrijgbaar is. Via stations, koffiezaken en bibliotheken in de Randstad worden de smartphoneformaat boekjes verspreid door het hele land. Zo komt het publiek op verrassende wijze in aanraking met literatuur, en wordt men aangemoedigd een break te nemen, een verhaal te lezen en het boekje door te geven.
Succes campagne
De campagne was vorig jaar een succes. Er zijn toen 46.000 boekjes verspreid. Dit jaar worden er nog meer boekjes uitgedeeld: 52.000. De schrijvers nemen actief deel aan de camapgne op verschillende manieren. Zo signeren zij bijvoorbeeld de boekjes op verschillende stations in Nederland. Door samen te werken met universiteiten, boekhandels en koffiezaken zijn de boekjes op veel plekken verkrijgbaar. Dit jaar zijn er weer schrijvers, uitgevers én een overvol boekjesbal.