Van Gogh Museum en DHL lanceren educatief kunstprogramma

Van Gogh Museum en DHL lanceren educatief kunstprogramma

01-11-2022 (15:30) - Marketing

Het Van Gogh Museum en DHL Express lanceren het nieuwe educatieve programma Heart for Art. De komende drie jaar zullen zij samenwerken om kinderen uit gemeenschappen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh.

Na een pilotfase in het voorjaar van 2022 in New York, wordt het Heart for Art programma in de komende maanden in meerdere Amerikaanse steden aangeboden. Het doel is om in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken. In de komende jaren hopen DHL en het Van Gogh Museum het programma ook in andere landen beschikbaar te stellen.

Heart for Art

Het DHL x Van Gogh Museum Heart for Art-programma laat kinderen kennismaken met de wereld van Vincent van Gogh, stimuleert hun creatieve ontwikkeling en nodigt hen uit om belangrijke thema’s uit Vincents leven met elkaar te bespreken zoals identiteit, het najagen van dromen en het omgaan met tegenslagen. Het programma is speciaal ontwikkeld voor kinderen die geen of beperkte toegang hebben tot kunstonderwijs. Hun leerkrachten worden in speciale sessies – op locatie of online – getraind door ervaren docenten van het Van Gogh Museum.

Verbinden en inspireren

Gundy van Dijk, Hoofd Educatie en Interpretatie van het Van Gogh Museum: "Het is fantastisch om dit speciale Heart for Art programma te ontwikkelen, gebaseerd op onze uitgebreide ervaring met scholen in Nederland en (internationale) online lessen. Door leerkrachten wereldwijd te trainen in het werken met onze lessen, hopen we kinderen te verbinden en te inspireren met het werk en het levensverhaal van Vincent van Gogh."

3D-reproductie

Na de training worden de leerkrachten uitgenodigd om de kennis met hun collega's te delen, om zo steeds meer  kinderen te bereiken. Elke deelnemende school ontvangt ook een Van Gogh Museum Edition – een hoogwaardige 3D-reproductie van een kunstwerk van Van Gogh – om de lessen tot leven te brengen. DHL zorgt voor de volledige verzending en logistieke coördinatie van het lesmateriaal en de Van Gogh Museum Editions. 

Pilotfase

In september 2022 is het programma in het nieuwe schooljaar van start gegaan op tien scholen in New York. Dit wordt in het eerste half jaar van het programma uitgebreid naar 30 scholen. DHL en het Van Gogh Museum verwachten in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken met het Heart for Art-programma

Ervaringen

De ervaringen van zowel de leerkrachten als de leerlingen waren positief. "Ik had leerlingen in de speciale Van Gogh-lessen die niet weg wilden en naar de kunst bleven kijken," vertelde een van de leerkrachten na afloop van een les. "This guy is just like us!" zei een leerling over Vincent van Gogh.

 


Bureaus

Media

Economisch