Zo maken merken het verschil op TikTok in 2025

Zo maken merken het verschil op TikTok in 2025

08-01-2025 (16:21) - Marketing

TikTok heeft zijn nieuwste What’s Next Trendrapport gelanceerd, een handige gids voor merken die in 2025 maximaal willen profiteren van het platform. “Merken en creators zullen samen de TikTok-cultuur blijven vormgeven”, aldus Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing bij TikTok.

Het rapport benoemt drie belangrijke trends, ook wel Trend Signals genoemd. Deze pijlers geven merken handvatten om hun strategie te verbeteren en meer te verbinden met hun publiek.

1. Brand Fusion

TikTok is dé plek waar merken samenwerken met diverse creators om unieke en authentieke verhalen te vertellen. Uit het rapport blijkt dat 2 op de 3 TikTok-gebruikers het waarderen als merken met meerdere creators samenwerken. Deze aanpak helpt merken om verschillende doelgroepen te bereiken en langdurige relaties op te bouwen.

Een voorbeeld is de campagne van Supercell voor de game Squad Busters, die via een Branded Mission maar liefst 261 miljoen mensen wereldwijd bereikte. Het succes kwam voort uit een mix van branding, performance-strategieën en organische betrokkenheid.

Daarnaast benadrukt TikTok dat merken gevarieerde en ongefilterde content moeten delen, zoals straatinterviews of behind-the-scenes-momenten. Dit maakt merken relevanter en versterkt hun band met de community.

2. Identity Osmosis

TikTok-communities bouwen aan een inclusieve wereld door diverse perspectieven en verhalen te delen. Merken spelen hierop in door gesprekken aan te gaan met hun publiek en in te spelen op unieke trends en interesses.

Een goed voorbeeld is de campagne #HistóriasdeOrgulhoOi van telecombedrijf Oi, waarin LGBTQIAP+-creators werden uitgenodigd om hun verhalen te delen. De campagne overtrof alle verwachtingen, met 9 keer zoveel views en een engagementpercentage dat ruim 2 keer hoger lag dan gemiddeld.

Ook gesprekken over onderwerpen als girlhood, persoonlijke financiën en welzijn veranderen op TikTok. Van loontransparantie tot mentale gezondheid: TikTok biedt een ruimte voor echte en herkenbare verhalen. Maar liefst 81% van de gebruikers, zegt dat TikTok hen heeft geïntroduceerd aan nieuwe onderwerpen en trends waarvan ze niet wisten dat ze er interesse in hadden.

3. Creative Catalysts

AI wordt steeds meer omarmd op TikTok, zowel door gebruikers als door merken. Tools zoals Symphony Assistant maken het mogelijk om snel en eenvoudig creatieve concepten te ontwikkelen. TikTok-gebruikers zijn 1,4 keer enthousiaster over AI in advertenties dan gebruikers van andere platforms.

Merken kunnen ook experimenteren met nieuwe formats, zoals Image Ads en shoppingtrends (#summerween). Dankzij directe feedback in de comments kunnen merken hun content nog beter afstemmen op wat hun publiek wil. Een goed voorbeeld is schoenenmerk Rothy’s, dat producten ontwikkelde op basis van feedback van gebruikers.

Het volledige rapport vind je hier.


Bureaus

Media

Economisch