Zo shopt Gen Z voor de feestdagen

Zo shopt Gen Z voor de feestdagen

27-11-2025 (11:46) - Marketing

Terwijl de feestdagen naderen, verandert het consumentengedrag van Gen Z in rap tempo. Uit onderzoek van Snapchat onder ruim 1.000 jongeren tussen 16 en 28 blijkt dat deze generatie fysieke en online aankopen combineert met constante communicatie met hun adviseurs, vooral vrienden en familie. Voor marketeers vormen deze inzichten een belangrijk signaal, de winkelervaring van Gen Z is niet langer lineair, maar oriëntatie, inspiratie, evaluatie en aankoop lopen volledig door elkaar heen.

Gen Z baseert hun aankoopbeslissingen sterk op sociale interactie. Messaging-apps spelen daarbij een belangrijke rol. Vooral vrienden en familie blijken met 38% de meeste invloedrijke factor bij cadeaubeslissingen, ruim boven influencercontent of buitenreclames. Shoppingadvies vindt tegenwoordig on demand plaats, een snelle foto van een cadeauoptie of een vraag in de chat. 

Altijd-aan

Opgegroeid in een digitale wereld, geeft 64% van Gen Z de voorkeur aan fysieke winkels, ondanks dat 72% cadeaus online koopt. "Voor deze generatie loopt het off- en online bestaan door elkaar heen, ook tijdens het shoppen", vertelt Pia Tandrup, General Manager bij Snapchat Nordic & Benelux. "Met technologieën als AR, pas je virtueel bijvoorbeeld kleding of zie je hoe iets in je huis staat. Via Snaps of Stories doe je inspiratie op, ontdek je nieuwe items, en krijg je shoppingadvies terwijl je in de winkel staat."

Opvallend is dat één op de vijf jongeren een cadeau voor zichzelf koopt rond de feestdagen. Met een gemiddelde besteding van €128 blijft Gen Z naast het schenken aan anderen, ook zichzelf verwennen. 

Verwachting merken

Deze generatie heeft weinig met klassieke verkoopboodschappen. Ze zoeken eerder inspiratie, creativiteit en mogelijkheden om mee te denken. Merken die op een oprechte en natuurlijke manier aanwezig zijn in de gesprekken die jongeren met vrienden en familie voeren, sluiten het beste aan bij hoe deze generatie ontdekt, vergelijkt en keuzes maakt.


Bureaus

Media

Economisch