Pink Ribbon Magazine gelanceerd

22-09-2009 (10:49) - Media

Vandaag ligt hij weer in de winkel: Pink Ribbon Magazine. Het is de zesde keer dat de charity glossy (Sanoma Uitgevers) in de schappen ligt. De opbrengst gaat voor het volle pond naar de Stichting Pink Ribbon, een organisatie die zich inzet voor onderzoek naar borstkanker. Thema is dit jaar 'Circle of Life', beroemde Nederlandse vrouwen zijn er in de personen van Carice van Houten, Giovanca, Marlies Dekkers en Pink Ribbon-ambassadrice Quinty Trustfull.

Bijenkorf
Gisteren werd het tijdschrift gepresenteerd, met een bedankje aan Sanoma-directeur Dick Molman die ondanks 'de crisis' het aandurfde toch weer tijd en geld te willen steken in het project waarvan de opbrengst voor de volle 100 procent naar de Stichting Pink Ribbon gaat. Locatie dit keer: de eerste verdieping van de Bijenkorf Amsterdam. Tussen de kledingrekken van Malene Birger en NoLita werden pers en genodigden toegesproken door Trustfull, en kregen ze een voorproefje van het blad, een muzikale verrassing en roze champagne en bonbons.

Goed doel, dus we raden iedereen aan om het blad voor vijf euro aan te schaffen. Maar wat krijg je er voor terug? Denk LINDA. meets Magriet en Flair. Carice van Houten vertelt over haar rol van kankerpatiënte in de verfilming van Kluuns 'Komt een vrouw bij de dochter'. Zangeres Giovanca ontmoet ex-borstkankerpatiënt Josephine in een modereportage (die direct de bijzondere cover opleverde) en voetbalvrouw Quinty is open over haar moeder die vijf jaar terug stierf aan borstkanker.

Advertenties
Mooi is het dat niet alles direct op de ziekte slaat. Er zijn ook luchtige artikelen te lezen over sport (chi-running, iemand? Whatever that may be), over de onvermijdelijke Dalai Lama en er zijn kooktips. Daarnaast de laatste mode en de lekkerste geurtjes. Een vrouwenblad mt een roze strik, zeg maar.

Eigenlijk is het allerleukste aan Pink Ribbon nog de advertenties. Bijna alle adverteerders hebben de reclame-uitting aangepast aan het thema: dus veel varianten met het roze lintje, veel positiviteit en af en toe een wat geforceerde (maar niet minder gemeende) link, zoals de Mercedez-monteur die op 'stand-by' staat tijdens een borstoperatie. Een mooi tijdschrift, met een lach, een traan en prachtige fotografie. Dat de kleur roze na 188 pagina's Pink Ribbon je neus uitkomt, nemen we voor lief.

Pair of friends
Ook reclamebureau Grey zette zich vrijwillig in voor het project, en verzorgde de campagne rond Pink Ribbon magazine, met een campagne voor tv en print. Daarvoor werden samenwerkingen gezocht met fotograaf Rankin en Chris Palmer van Gorgeous Productions. Grey's creative directors Colin Lamberton en Seyoan Vela tekenden voor de creatie. Er zijn voor drie uitingen gekozen: de borsten van een jonge, middelbare en oudere vrouw, met een ode aan de borsten erover geschreven. Want 'the breasts are seen as a pair of friends, with names, who should never be parted.'
 


Reacties

Sympathiek. Mooi. Puur. En door twee heren gemaakt. Aangenaam verrast! (maar zijn deze engels sprekende heren daadwerkelijk verantwoordelijk voor deze nederlandse schrijverij?)
Laurine @ 22-09-2009 14:55 uur
Dit is echt een fantastische reclame campagne. Inderdaad heel puur. Ik vind het ook ontroerend. Prachtig werk.
Carlijn @ 04-10-2009 10:21 uur
Vooropgesteld: aandacht voor borstkanker is noodzakelijk. Pink Ribbon en a Sister's Hope, ik steun ze beide. Maar komt het nu doordat de chirurg mij onlangs adviseerde mijn borst te laten amputeren, dat ik de uiting `'borsten zijn gemaakt om altijd samen te zijn`' niet zo kan waarderen? Zelfs behoorlijk down van word als ik dit deze maand keer op keer tegenkom? Het lijkt mij niet erg doordacht...
`yvonne @ 08-10-2009 17:14 uur
Wat wil je nu communiceren met de boodschap: dat borsten graag bij elkaar willen blijven. Wat zeg je hier nu eigenlijk mee? Het gaat helemaal niet om borsten. Er ontstaat kanker in je lijf. Daar wil je graag zo snel mogelijk bij zijn, want dan kun je voorkomen dat je borst afscheid moet nemen van de andere. Op het moment dat ik dit schrijf, besef ik des te meer hoe belachelijk ik deze reclame vind. Als communicatieprofessional en als vrouw met een borstkankerverleden spreek ik mij uit tegen deze reclame. Het doet niets voor niemand. Het doet daarbij mensen die borstkanker hebben onnodig verdriet. Jammer. Ik denk dat het goed is dat Pink Ribbon na gaat denken over haar positionering en haar boodschap. Wat wil je bereiken en bij wie????
gonda @ 22-10-2009 19:37 uur

Bureaus

Marketing

Economisch