Ad Alliance gebruikt eye-tracking in nieuw advertentieonderzoek

Ad Alliance gebruikt eye-tracking in nieuw advertentieonderzoek

16-12-2025 (14:12) - Media

Ad Alliance en Unravel Research presenteren een vernieuwende studie die advertentie-effectiviteit op TV, SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand), YouTube en sociale media vanuit de huiskamer in kaart brengt. Wat er zo vernieuwend en uniek aan het 'Into The Dutch-Jungle'-onderzoek is, is het gebruik van eye-tracking in de woonkamer terwijl deelnemers zelf bepalen wat ze kijken. 

Voor dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van een omgeving waar mensen zelf bepalen wat ze kijken, hoe lang en met hoeveel afleiding. Denk aan appjes die binnenkomen, een partner die een Instagram-video laat zien of je huisdier dat aandacht vraagt. Er is gekozen voor eye-tracking tijdens deze studie en de dag erna volgde een geheugenmeting. 

Woonkamer-effect

"Meten bij mensen thuis in de huiskamer is niet makkelijk, maar wel extreem waardevol om de werkelijke impact van communicatie meetbaar te maken. In het lab kijkt men redelijk braaf naar wat je ze voorschotelt. Thuis gebeurt er een hoop dat je nooit in een labsituatie meemaakt, dus wij waren heel benieuwd wat dat met reclameverwerking doet. Door de aandacht thuis te combineren met herinnering van de volgende dag, vangen we twee realistische aspecten van reclamewerking: we zijn veel afgeleid en we vergeten veel. Zo levert dit onderzoek inzicht op in welke reclamefactoren binnen die werkelijkheid nou echt het verschil maken", vertelt Tom van Bommel, onderzoeker bij Unravel Research.

Variatie per platform

De eerste conclusies die uit het onderzoek voortkomen laten zien dat de aandacht voor advertenties per platform verschillen. Kijktijd blijken een kritische voorspeller voor merkherinnering en die varieert per platform. Kijktijd is niet de enige factor, ook sociale context, switching gedrag, mentale belasting en reclamepositie spelen een rol waarom dezelfde campagne per platform anders presteert. 

Begin 2026 worden de volledige resultaten gepresenteerd door Ad Alliance.


Bureaus

Marketing

Economisch