Adverteerder krijgt via een one-stop shop toegang tot FM, DAB, streaming audio en podcasts

Adverteerder krijgt via een one-stop shop toegang tot FM, DAB, streaming audio en podcasts

20-01-2025 (20:36) - Media

Talpa Media en Audiohuis werken per februari 2025 samen bij de advertentieverkoop in podcast. Talpa Media concentreert zich hierbij op de verkoop van zogenaamde ‘run of network’ campagnes op de Mediahuis podcasttitels.

Audiohuis blijft zich concentreren op de specifieke inkoop van podcasttitels, op basis van doelgroep inzichten of context, maar ook native en sponsored advertising en branded podcast. Audiohuis heeft op dit gebied de afgelopen jaren een enorme expertise opgebouwd. De samenwerking leidt tot een top 3 positie in de Nederlandse podcast markt, met meer dan 2 miljoen downloads per week. Hiermee is een grote groep podcast luisteraars bereikbaar voor adverteerders en bureaus.

Joris van der Pol, algemeen directeur OMS: “In 2025 lanceerden we onze Audio Connect propositie, waarbij we verschillende audio kanalen op een relevante manier beschikbaar kunnen maken voor adverteerders en bureaus. De samenwerking met Audiohuis stelt ons in staat om op enorme schaal podcast aan deze propositie toe te voegen. Uit verschillende studies weten we dat zowel de luistermomenten áls het type luisteraar van podcast enorm complementair zijn op onze bestaande FM, DAB en streaming audio kanalen. Een zeer waardevolle toevoeging dus voor onze klanten!”

Mandy van der Wal, directeur Audiohuis: “Door krachten te bundelen met Talpa Media zijn we in staat om op korte termijn veel meer adverteerders kennis te laten maken met het adverteren rondom een podcast. Bovendien stelt deze unieke samenwerking ons in staat om nog meer focus te leggen op het vergroten van het podcast portfolio, naast onze grote Podcasttitels zoals Kick off Eredivisie, Strikt Privé en De Zaak Ontleed, is de ambitie om later in het jaar ook de niet Mediahuis titels toe te gaan voegen aan de samenwerking met Talpa Media.”
Podcast markt groeit en wordt steeds volwassener

De podcastmarkt in Nederland blijft explosief groeien en speelt een steeds grotere rol binnen de audiomarkt. Met populaire genres zoals gezondheid, sport, komedie/humor en nieuws trekt het medium een breed en divers publiek, wat het zeer aantrekkelijk maakt voor adverteerders. Volgens recent onderzoek van GroupM/Mindshare (Podcast Panelscan 2024) luistert 73 procent van de Nederlanders regelmatig naar podcasts. Dit is een stijging van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral het aantal mensen dat maandelijks een podcast beluistert, is aanzienlijk gegroeid.

Het profiel van de podcastluisteraar is relatief jong en hoog opgeleid, maar verschuift steeds meer richting een brede afspiegeling van de Nederlandse bevolking. In vergelijking met de gemiddelde Nederlander besteden podcastluisteraars minder tijd aan traditionele media zoals TV, radio en online video. Dit maakt podcasts een waardevolle en complementaire toevoeging aan de mediamix, doordat ze juist die steeds moeilijker te bereiken doelgroep aanspreken: de lichte gebruikers van traditionele mediakanalen.

Daarnaast horen 83% van de luisteraars advertenties tijdens het luisteren. Dit biedt adverteerders een unieke kans om een moeilijk te bereiken doelgroep aan te spreken op momenten van volle aandacht.

 


Bureaus

Marketing

Economisch