AVROTROS en PowNed starten samen Omroephuis 1

AVROTROS en PowNed starten samen Omroephuis 1

08-04-2025 (13:17) - Media

AVROTROS en PowNed vormen samen het eerste omroephuis van de nieuwe, hervormde publieke omroep. Vanaf januari 2029 zullen beide omroepmerken met behoud van hun eigen identiteit, maar in één organisatie onder een gezamenlijke Raad van Toezicht actief zijn.

Op de foto: Taco Zimmerman, algemeen directeur AVROTROS, credit: Ruud Baan

Nu duidelijk is welke hervormingen de publieke omroep te wachten staan, is de samenwerking van AVROTROS en PowNed in een omroephuis een logische vervolgstap. De twee omroepen werken op dit moment al achter de schermen samen op het gebied van ICT, juridische zaken, financiën en HR.

In het nieuwe bestel – dat vermoedelijk uit vier tot vijf omroephuizen zal bestaan – vertegenwoordigt dit eerste omroephuis meer dan een kwart van het publieke omroepbudget (de zogeheten OCW-gelden). Zo worden gelijkwaardige posities voor beide omroepen gewaarborgd.

Minder geld voor belangrijke zaken

De publieke omroep moet dus in een andere opstelling met minder geld nog steeds belangrijke taken vervullen. Volgens Taco Zimmerman, algemeen directeur AVROTROS, biedt de samenwerking met PowNed een uitkomst voor deze uitdagingen: "Door de huidige succesvolle samenwerking met PowNed uit te breiden en samen een omroephuis te vormen, laten we zien vooruit te willen. Er is geen tijd te verliezen om de publieke omroep toekomstbestendig te maken. Samen met onze Verenigingsraad gaan we dit voorlopige besluit verdere invulling geven."

Algemeen directeur van PowNed Dominique Weesie is minstens zo enthousiast over de huidige en komende samenwerking: "De huidige samenwerking tussen beide omroepen verloopt in zeer goede harmonie en heeft veel synergievoordelen. Laten wij de eersten zijn die over onze schaduw heen durven te stappen in het belang van een publieke omroep die efficiënt en slagvaardig is, maar met behoud van de identiteit van beide omroepmerken."


Bureaus

Marketing

Economisch