Efteling nummer 1 in Instagram en TikTok ranglijst 2022

16-02-2023 (12:10) - Media

Somention heeft de afgelopen kwartalen onderzoek verricht naar de prestaties van merken op TikTok en Instagram. Welke Nederlandse merken waren het meest succesvol over heel het jaar 2022? Dit zijn de resultaten:

De Instagram Top 100 en TikTok Top 25 zijn samengesteld op basis van onafhankelijk onderzoek door social media bureau Somention. De meest succesvolle Nederlandse merken en Internationale merken met een Nederlands account op zowel Instagram als TikTok, zijn beoordeeld op basis van het aantal volgers en de engagement rate*.

Ieder kwartaal zijn de merken die op deze punten gemiddeld het best scoren terug te vinden in de Instagram Top 100 en TikTok Top 25. Aan het einde van 2022 zijn de scores van ieder kwartaal geïnventariseerd en is er een top 10 tot stand gekomen aan merk-accounts die over het hele jaar het best hebben gepresteerd. De top 10 van Nederland vind je verder in dit artikel.

Nederlandse Instagram Top 100

Voor de tweede keer op rij is de Efteling de grote winnaar van de Instagram Top 100. Het attractiepark wist dit jaar op Instagram een groei van 10.17% in volgers te maken, wat gelijk staat aan een groei van 33.800 volgers. Het account wist hun community goed te bereiken en interactie uit te lokken met magische posts en reels vol inhakers. 

Dit jaar wist The Ocean Cleanup een plaats omhoog te schuiven en hebben zij daarmee de tweede plaats weten te bemachtigen. Het account wist dit jaar 220.600 volgers erbij te krijgen en groeide hierdoor met 33.59%. Opvallend is het hoge aantal reacties en likes dat het account kreeg. 

Bol.com is geëindigd plek 3. Met inhakers, grappen en Gerda had de webretailer veel succes. Het account had dit jaar een groei van 14.100 volgers.

De top 10 beste Instagram accounts 2022

@efteling
@theoceancleanup
@bol_com
@annefrankhouse_official
@shell
@vangoghmuseum
@giethoorn_village
@schorembarbier
@visitkeukenhof
@walibihollandofficial

Nederlandse TikTok Top 25

Niet alleen op Instagram, maar ook op TikTok wist Efteling de eerste plek te bemachtigen. Het attractiepark betoverde TikTok met leuke video’s over het park. Ze lieten fans onder andere leuke insights zien, sneak peaks van nieuwe attracties en speelde in op trends. En hier werd met veel enthousiasme op gereageerd, het account kreeg gemiddeld 293 reacties per video.

IJssalon Borger is geëindigd op een tweede plek binnen de lijst. Hoe de Drentse ijssalon in het afgelopen half jaar niet eens in de Top 10 geplaatst stond weten zij toch op de tweede plaats te eindigen in heel 2022. Het afgelopen jaar heeft het account een groei in volgers doorgemaakt van 26,53% (24.500 volgers).

Op nummer drie in de TikTok Top hebben we Duinrell. Ook dit attractiepark is erg populair op TikTok bij fans. Afgelopen jaar heeft het account zelfs een groei in totaal aantal likes gemaakt van 1.2 miljoen.

De top 10 beste TikTok accounts 2022

@efteling
@ijssalonborger
@duinrell
@netflixnl
@pathe
@rodekruis
@redbullned
@dominos_nl
@jaminonline
@schipholairport

Bekijk dan hier de Dutch Instagram Top 100 Q4 en de Dutch TikTok Top 25 Q4 terug.

Over het onderzoek

In dit onderzoek is voor de selectie van de merk-accounts met een aantal zaken rekening gehouden. Om een betrouwbare engagement rate te krijgen worden op Instagram alleen accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers en op TikTok alleen accounts vanaf 1.000 volgers. Uitgesloten zijn (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, agencies en sport clubs. Daarnaast zijn accounts op Instagram met een 18+ instelling (zoals die van een aantal alcoholhoudende dranken en loterijen) uitgesloten in verband met de settings van het platform. Voor TikTok is het ook van belang dat accounts videos hebben geüpload in 2022.

*Engagement Rate is het percentage van het publiek dat interactie toont met de door het merk geplaatste content. Berekening Instagram: het aantal likes en comments gedeeld door het aantal volgers en het aantal berichten voor de gegeven periode. Berekening TikTok: het aantal likes, opmerkingen en shares gedeeld door het aantal weergaven, vermenigvuldigd met 100%.

 


Bureaus

Marketing

Economisch