
GroupM en HYPR doen onderzoek naar Mediabeleving van Huis-aan-Huiskranten
GroupM en HYPR presenteren onderzoek naar de mediabeleving van Huis-aan-Huiskranten. Deze studie, uitgevoerd door GfK, biedt inzicht in de kwaliteit, relevantie en impact van Huis-aan-Huiskranten. Dit onderzoek lkaat onder meer zien dat lokale nieuwsvoorziening cruciaal blijft voor een goed geïnformeerde samenleving.
In een tijd waarin steeds meer consumenten het nationale en internationale nieuws vermijden, werken lokale media aan een ware revival. Daar komt bij dat de huidige geopolitieke ontwikkelingen maken dat bij iedereen het besef doordringt dat de wereld dichtbij huis eigenlijk steeds veiliger en prettiger is. En van die wereld willen steeds meer consumenten steeds meer weten.
Reden voor GroupM om samen met de marktleider op de lokale Nederlandse mediamarkt, HYPR, te onderzoeken hoe de Nederlander aankijkt tegen lokale media en dan in het bijzonder Huis-aan-Huiskranten.
Uit dit onderzoek blijkt dat deze door de adverteerders in ons land nog niet op waarde geschat worden en dat deze niet alleen groot massaal bereik bieden met een oplage van 11 miljoen en een dekking van maar liefst 7,5 miljoen huishoudens, maar dat deze ook gewoon erg goed gewaardeerd worden. En dan niet alleen door 65-plussers. Een van de vele misverstanden die over dit mediumtype bestaan.
GroupM vindt het zijn taak om zijn klanten zo breed mogelijk te informeren en vond het daarom tijd om één van de oudste mediumtypen te belichten.
De 5 belangrijkste bevindingen
1. Toegenomen Lokale Betrokkenheid: De studie toont aan dat inwoners steeds vaker waarde hechten aan lokale nieuwsitems. Dit wijst op een hernieuwde belangstelling voor buurtgericht nieuws.
2. Digitale Aanvulling: Terwijl de traditionele krant nog steeds de belangrijkste bron van informatie is, blijkt dat 25% van de lezers ook de digitale edities van deze kranten wel eens leest.
3. Persoonlijke Relevantie: 60% van de respondenten geeft aan de Huis-aan-Huiskrant te zullen missen als deze er niet meer zou zijn.
4. Hoge mate van betrouwbaarheid: Huis-aan-Huiskranten scoren goed op de domeinen betrouwbaarheid en informatief, hetgeen in deze tijd steeds belangrijker wordt.
5. Impactvol. Meer dan de helft van de papieren lezers hebben alle laatste 6 meest recente nummers gelezen. Familieberichten en updates over bouw, infrastructuur en verkeer zijn de meest gelezen onderwerpen.
Voor meer informatie over het onderzoek en toegang tot het volledige rapport: danae.verpoorten@groupm.com of Karendresch@hypr.nl