Hearst Magazines Nederland trekt broekriem aan
16-09-2013 (08:10) - Media
Hearst Magazines Nederland heeft 15 van de 130 medewerkers ontslagen. Ook is een aantal tijdelijke contracten niet verlengd. De uitgever van onder meer Elle, Quote en Esquire gaat de redacties centraliseren en meer artikelen van buitenlandse zusterbladen in Nederland publiceren. Er wordt geïnvesteerd in de online merken, meldt Luc van Os, directeur van Hearst Nederland.
Reden voor de reorganisatie is de tegenvallende oplagemarkt en de eveneens tegenvallende advertentiemarkt. Van Os: ‘Wij dalen in oplage met vijf procent tegen tien procent voor de hele markt. De advertentiemarkt is de eerst helft van dit jaar gekrompen met 15 procent. Vorig jaar was ook al slecht en voor volgend jaar zien we niets positiefs. We hebben lang gewacht met ingrijpen maar kunnen nu niet meer wachten.’
De redacties van de meeste bladen van Hearst worden teruggebracht tot een kernbezetting. Centrale themaredacties (zoals mode, beauty en human interest) gaan voor meerdere titels werken en er wordt meer van buitenlandse zusterbladen gebruikt. Van Os: ‘Het is niet meer van deze tijd om voor één titel te werken en alleen voor print. Redacteuren zijn privé wel bezig met zaken als social media en bloggen maar voor het tijdschrift nog niet. Dat gaan we anders doen.’ Vandaar dat Hearst investeert in online. Onder meer de website van Cosmopolitan is vernieuwd en de app van de Quote 500 wordt verbeterd. Geld verdienen is er nog niet bij online. Van Os: ‘Het is proberen. Één ding kunnen we niet doen, en dat is stil gaan zitten,’
Hearst heft geen titels op. Van Os: ‘Ik ben blij dat we geen titels hebben hoeven sluiten. Dat wil ik ook zo lang mogelijk uitstellen. Wel moet er uiteindelijk een bodem in de markt komen, het is belangrijk dat de omzetdaling een keer ophoudt.’
(bron: Villamedia)