Hoe het Nederlandse Netflix-aanbod zich verhoudt tot wereldwijde trends

Hoe het Nederlandse Netflix-aanbod zich verhoudt tot wereldwijde trends

03-03-2025 (13:49) - Media

In dit artikel onderzoeken we de unieke eigenschappen van het Nederlandse Netflix-aanbod. We behandelen lokale trends en Nederlandse wetgevingen die invloed hebben op de lokale Netflix-catalogus. Tot slot bespreken we hoe dit de prijs van Nederlandse Netflix-abonnementen beïnvloedt en de prijs-kwaliteitverhouding van Nederlandse Netflix-abonnementen.

Netflix-abonnementen: Nederland versus gebruikers wereldwijd

Netflix biedt in Nederland drie verschillende abonnementen aan: Basic, Standaard en Premium. Deze kosten respectievelijk € 8,99, € 13,99 en € 18,99 per maand. Met een Basic-abonnement kun je op één scherm tegelijk Netflix kijken in standaarddefinitie (720p). Gebruikers van het Standaard-plan kunnen streamen in Full HD (1080p) op twee apparaten tegelijk. Het Premium-plan biedt Ultra HD-kwaliteit (2160p) en Netflix-toegang op vier apparaten tegelijk.

De prijs van een Standaard-abonnement in Nederland is relatief hoog. Het globale gemiddelde is namelijk ongeveer $ 10,50. Het Standaard Netflix-abonnement in Nederland is echter iets goedkoper dan in Amerika (€ 14,87).

Waar het Nederlandse Netflix-aanbod echter in achterloopt, is het ontbreken van advertentie-ondersteunde abonnementen. Dit zijn goedkopere Netflix-abonnementen waarbij korte reclamepauzes in de series worden ingelast. In Amerika kost een advertentie-ondersteund Netflix-abonnement minder dan de helft van het Standaard-plan: $ 6,99.

De voorkeur van Nederlandse Netflix-kijkers vergeleken met de rest van de wereld

Nederlandse Netflix-gebruikers kijken naar een gezonde mix van media uit eigen land en internationale films en series. Met name misdaadseries, zowel Nederlands als buitenlands, vallen in de smaak bij Nederlandse kijkers. Undercover was de meest bekeken serie in Nederland in 2020 en werd, volgens officiële cijfers van Netflix uit 2023, in totaal 11.200.000 uur gestreamd. Vergelijkbare Nederlandse misdaadseries, zoals Penoza: The Final Chapter, Baantjer Het Begin en Fenix laten zien dat er veel vraag is naar lokale misdaadseries.

Naast misdaaddrama’s en nieuwe series die wereldwijd hoog in de ranglijsten staan, wordt er in Nederland veel naar klassieke films gekeken. Casino Royale (2006) is een perfect voorbeeld van een film die altijd in trek is bij Nederlanders. Casino Royale is een film vol actie die zich afspeelt binnen een luxueuze casino-omgeving. Dit soort films, die het publiek laten kennismaken met werelden waar ze niet vaak mee in aanraking komen, blijven kijkers boeien en worden vaak meerdere keren bekeken.

Naast klassieke Hollywood-films worden er ook veel oudere films van eigen bodem gestreamd op Netflix. Drama’s zoals De Tweeling (2002), De Marathon (2012) en Sonny Boy (2011) staan vrij hoog in de ranglijsten. Nieuwe Nederlandse toevoegingen aan de Netflix-catalogus, zoals Skunk (2023),
De Beentjes van Sint-Hildegard (2020) en Wil (2023), scoren vrijwel altijd hoge kijkcijfers.

Welke factoren beïnvloeden de voorkeuren van kijkers?

Het is lastig om precies te bepalen waarom een film of serie aanslaat bij het Nederlandse publiek. Toch zijn er een aantal belangrijke factoren die meespelen in de algemene populariteit van mediacontent.

1. Culturele referenties: consumenten kijken graag naar mediaproducties die huidige maatschappelijke problemen en gebeurtenissen behandelen.

2. Bekende gezichten: de meeste series die populair worden, hebben ten minste één grote naam op de aftiteling. Omdat Nederland een relatief kleine groep nationaal gerenommeerde acteurs heeft, worden hoofdrollen vaak door dezelfde acteurs vertolkt..

3. Aanbevelingen: kijkgedrag van consumenten en de populariteit van series worden sterk beïnvloed door algoritmes van streamingdiensten en sociale media. Ook kunnen lokale series snel aan populariteit winnen door promotie door BN’ers of influencers.

De toekomst van Netflix in Nederland

Volgens de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMD) moet het aanbod op streamingdiensten zoals Netflix voor minstens 30% uit Europees geproduceerde media bestaan. Netflix is hier zelf verantwoordelijk voor. Ook zijn streamingdiensten verplicht ervoor te zorgen dat deze producties een ‘prominente plaats innemen’. Dit zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat ze vaker worden aangeraden aan Europese kijkers.

De richtlijnen van de AVMD traden in werking in 2018. Sinds 2020 is dit geen richtlijn meer, maar een Nederlandse wet. Op 1 januari 2024 werd de wet echter aangescherpt. Grote streamingdiensten die actief zijn op de Nederlandse markt moeten 5% van hun jaaromzet investeren in Nederlandse films, series en documentaires. Deze wetgeving geldt alleen voor streamingdiensten die meer dan €10 miljoen per jaar omzetten.

Volgens de Rijksoverheid zal deze maatregel het Nederlandse medialandschap ongeveer € 45 miljoen per jaar opleveren. De consument kan naar verwachting in de komende jaren rekenen op nog meer Europese series van hoge kwaliteit. Er is echter een aanzienlijke kans dat de verhoogde kosten voor streamingdiensten zullen worden doorgerekend aan de consument, waardoork Netflix-abonnementen mogelijk duurder worden.

Wat kan Netflix leren van de Nederlandse markt?

De Nederlandse wetgeving verplicht Netflix te investeren in lokale mediaproducties. Aangezien Nederlandse productiebedrijven meestal beter weten wat populair is onder Nederlandse consumenten, kan dit voordelen bieden voor Nederlandse kijkers.

De kosten van een Netflix-abonnement in Nederland zijn iets hoger dan gemiddeld, maar Nederlandse kijkers krijgen in ruil daarvoor wel kwalitatieve en gevarieerde content, afgestemd op hun voorkeuren.

Door, net zoals in Nederland, te investeren in lokale producties, zou Netflix de kwaliteit van het aanbod in buitenlandse  


Bureaus

Marketing

Economisch