LINDA.Meiden stelt impact Bangalijsten aan de kaak

LINDA.Meiden stelt impact Bangalijsten aan de kaak

03-10-2024 (11:30) - Media

Na de start van het nieuwe schooljaar wil LINDA.meiden jongeren bewust maken van de impact die bangalijsten hebben. Om de verspreiding van bangalijsten tegen te gaan, begint LINDA.meiden vandaag met de campagne: “Ik ben niet bangalijst. De makers stoppen niet. Wij wel met delen.” Ook werd er samen met 3Vraagt een onderzoek uitgevoerd over de ervaringen van jongeren met bangalijsten.

Uit onderzoek dat LINDA.meiden samendeed met 3Vraagt* onder 1327 jongeren, blijkt dat mannen bangalijsten minder ernstig vinden dan vrouwen. 4 op de 10 mannen vindt het niet zo’n probleem. Van de ondervraagden heeft 1 op de 5 weleens een bangalijst gezien. Bij mensen die lid zijn (geweest) van een studentenvereniging is dat een stuk hoger: bijna 4 op de 10.

Van de vrouwelijke ondervraagden vindt 93% een bangalijst redelijk tot heel ernstig. Vrouwen vinden daarom dat er veel harder ingegrepen moet worden door scholen en verenigingen als leerlingen of studenten een bangalijst maken of doorsturen. Het tijdelijk schorsen van studenten vindt 63% van de vrouwen een goed idee tegenover 46% van de mannen.

Lisa Volkers – podcasthost en hoofd van het LINDA.meiden-team: “Bangalijsten zijn ontzettend schadelijk voor vaak jonge vrouwen. De lijsten zijn niet alleen respectloos, maar hebben een enorme impact op de mentale gezondheid en het welzijn van degene die op zo’n lijst wordt gezet. Maar ook op hun vrienden en familie. Met deze campagne willen we jongeren bewust maken van de schade die deze lijsten aanrichten. We willen ze oproepen om de verspreiding te stoppen, elkaar te steunen en melding te maken bij de juiste instanties. Dat doen we door het plaatsen en aanbieden van verschillende uitingen zoals een video, social posts en fysieke posters.”

Samenwerking met landelijke politie

Voor deze campagne werkt LINDA.meiden samen met de landelijke politie en diverse hogescholen en universiteiten om de boodschap zo breed mogelijk te delen en de bewustwording te vergroten. Daarnaast is er een samenwerking met Turff, het turfsysteem dat op Ipads aanwezig is in studentenhuizen. Gedurende vier weken worden de campagne-uitingen op deze schermen getoond, hiermee worden 30.000 studenten bereikt.
 


Bureaus

Marketing

Economisch