Nieuwe omroepen presenteren zich
03-08-2009 (12:19) - Media
De potentiële- en aspirant-omroepen Powned, WNL, Max en LLiNK hebben vrijdag hun beleidsplannen ingeleverd bij het Commissariaat van de Media (CvdM). Dit orgaan brengt samen met de Raad voor Cultuur en het NPO-bestuur advies uit aan media-minister Plasterk over de erkenningen. De omroepen moeten met hun programmaplannen de raad ervan zien te overtuigen dat zij een plekje op de Nederlandse buis verdienen.
Nieuwkomer Powned wil ‘gaan roeren waar het stinkt’, staat in het beleidsplan dat ze op GeenStijl plaatsten. Op de rol staan een late-nigthshow (Het Laatste Nieuws) met radiovariant ‘Zo is het maar net’. In ‘Het Voorgesprek’ wil Powned BN’ers gaan volgen met een verborgen camera, en in ‘De luis, de rat en de aal’ moeten machthebbers uit de tent gelokt worden.
De andere nieuwkomer, WNL (Wakker Nederland) wil betrokken worden bij Netwerk of EénVandaag. Daarnaast wil de omroep van De Telegraaf een actualiteitenprogramma in de ochtend op Nederland 1. Op de zondagochtend wil de omroep een opiniërend interviewprogramma dat vanuit liberaalconservatieve invalshoek wordt gemaakt.
Verder wordt gedacht aan een programma EHBO: Eerste Hulp Bij Overheid, waarin Nederlanders worden geholpen om te overleven in de bureaucratische doolhof. Op de radio wil WNL veel aandacht voor ondernemers maar ook voor sport en (begrijpelijke) cultuur.
Aspirant-omroep MAX wil een programma waarin kijkers mogen aangeven welke televisiefragmenten zij in de voorafgaande week ‘prachtig, ontroerend, stuitend of ontoelaatbaar’ vonden. Ook wil de omroep een amusementsprogramma en een wekelijks opiniërend programma.
Het financieel noodlijdende LLiNK geeft in haar beleidsplan aan programma’s te willen maken die kijkers, luisteraars en leden informeren, inspireren en activeren om een bijdrage te leveren aan een duurzame, eerlijke en zorgzame wereld.